Sneeuwuil

Bubo scandiacus  ·  Snowy Owl

Datum 17 januari 2014
Locatie Vlieland
Fotograaf Frank Dröge Frank Dröge
Bekeken 24096 ×

Discussie

Gijsbert van der Bent  ·  21 januari 2014  22:43

Sfeertje hoor! Precies Berkheide (duingebied tussen Katwijk en Wassenaar).

Frank Dröge  ·  22 januari 2014  00:22

Van mij mag die daar ook langskomen hoor, hoef ik wat minder ver te rijden . Je weet maar nooit, als ze al midden in Amsterdam landen....

Embert Messelink  ·  22 januari 2014  09:54, gewijzigd 22 januari 2014  10:00

Zie deze blog: 9 sneeuwuilen meegelift op een schip vanaf Newfoundland naar Europa! Kon wel eens verklaring zijn voor NL-waarnemingen? http://goo.gl/ZtY91h

Gijsbert van der Bent  ·  22 januari 2014  10:10

Mooie blog. En ship-assisted of niet, we weten van die meelifters in ieder geval zeker dat het wilde vogels zijn en geen escapes. Je moet er alleen maar niet aan denken hoeveel van die uilen reddeloos verloren zijn gegaan.

Embert Messelink  ·  22 januari 2014  10:40

Ik heb de data uit de blog nog even vergeleken met de eerste waarnemingen van Texel. Er is een waarneming van 14 december, waarvan ik de betrouwbaarheid niet helemaal kan inschatten. Die waarneming matcht volgens mij niet met de blog (schip voer via Spanje, Frankrijk pas op 15 december langs Zeeland). Eerstvolgende waarneming daarna op 26 december op Texel, kan goed matchen met verhaal van blog.

René Pop Fotografie  ·  22 januari 2014  23:20

Er zijn eerder al (container)schepen met uilen gemeld. Ook de blog van Bruce McTavish duidt op wegtrekkende uilen. http://brucemactavish1.bl...

Frank Dröge  ·  22 januari 2014  23:32, gewijzigd 22 januari 2014  23:33

Astronomische dagaantallen in deze blog zeg. Maar gezien de foto van dat sneeuwuilennest in Noord Quebec met 78 prooien er omheen, verklaart het e.e.a.

Arnoud B van den Berg  ·  23 januari 2014  10:37

Ook in verleden was het natuurlijk zo dat Sneeuwuilen uit het westen (ship assisted) leken te komen en niet uit noorden of oosten.

Embert Messelink  ·  23 januari 2014  11:11

Zijn er historische invasies bekend waarbij sneeuwuilen wel aantoonbaar uit Europese noorden / noord-oosten kwamen? Bijv. met ook meldingen uit Zuid-Scandinavië / Denemarken?

Arnoud B van den Berg  ·  23 januari 2014  11:20

Waarnemingen in een winter met meldingen in Finland en midden-Zweden zouden wijzen op Siberische oorsprong; Denemarken en W-Noorwegen krijgen net zo makkelijk als wij transatlantische vogels.

Ton Eggenhuizen  ·  23 januari 2014  16:05, gewijzigd 23 januari 2014  16:15

Tja, zo heb ik ook die MaVla sneeuwuil gezien. De plek waar een arendbuizerd inmiddels in de long-stay zit. Gelukkig heb ik de Flevolandse vogels ook gezien. Daar zit geen enkel luchtje aan!

Luuk Punt  ·  23 januari 2014  16:37

Want sneeuwuilen kunnen natuurlijk niet vanaf de kust naar de Flevo vliegen... ;-)

Max Berlijn  ·  23 januari 2014  17:41

Lieve mensen, kom op Sneeuwuilen kunnen ALLES, komen uit alle richtingen, gebruiken boten, booreilanden, ijsschotsen etc. Je kan van een individuele uil gewoon niet zeggen hoe die hier is gekomen. Het zijn super nomaden, en dat maakt ze zo gaaf. We weten nog lang niet alles. Wie wist vijf jaar geleden dat sommige steltloperachtigen een week non stop konden vliegen...

Embert Messelink  ·  23 januari 2014  19:32

Zie ook nog dit informatieve artikel van Gert Ottens over (ship-assisted) invasies in het verleden: http://goo.gl/fn6xrb. Interessante constatering: ,,Invasiejaren op het vasteland van Europa lijken vooral synchroon te lopen met waarnemingen in Engeland.'' Klopt met stelling van Arnoud: westelijke herkomst. Ik blijf vraag boeiend vinden of er ooit aantoonbaar een invasie van Europese sneeuwuilen tot in NL is geweest.

Justin Jansen  ·  23 januari 2014  20:13, gewijzigd 24 januari 2014  08:23

Als je daarop het antwoord wil weten Embert, zou je bijvoorbeeld naar historische gevallen in Nederland kunnen kijken, of in Glutz. Zo zijn er zoals in Glutz et al (1980) staat aangegeven invasies in 1832/33 in Thuringen en Hessen, 1858/59 in Thuringen en Westfalen, 1865-66 Mecklenburg en Luxemburg, 1888/89 in Thuringen en Nederland, 1894/95 in Nederland (niet terug te vinden uit dit jaar uit Nederland in de Avifauna), 1895/96 in Bohemen en België etc etc. Zouden dat ook allemaal Amerikanen zijn? Nederland kent nog gevallen uit 1806, 1869 en 1884 (Dalfsen). En 1904 in Hattem.

Leo Heemskerk  ·  23 januari 2014  21:49, gewijzigd 23 januari 2014  21:50

De techniek is er om sneeuwuilen en ik vermoed ook sperweruilen met een GPS zender te volgen. Hiervandaan naar ?????

Embert Messelink  ·  23 januari 2014  22:16

@Justin Dat lijkt me inderdaad overtuigende info voor Europese sneeuwuilen. Zo'n invasie zou ik ook nog wel eens willen meemaken (al vind ik ook die Amerikanen en alle verhalen over herkomst fascinerend).

René Pop Fotografie  ·  24 januari 2014  17:50

Bruce McTavish mailde me zonet oa het volgende: "Most interesting and exactly what I would have imagined. During that day 7 Dec when I counted 200 owls on cape race road I saw a container vessel about 10 miles off shore and wondered how many owl might be on that boat and the other ships that go by there daily. Mind boggling to think how many owls must have been involved. But I guess it would have been too many for the Arctic to have supported in the next breeding season so something poor was going to happen to them eventually".

Jan Hein van Steenis  ·  24 januari 2014  21:19

Ja dat kan ik! Ze broeden hier niet. Graag gedaan.

Arnoud B van den Berg  ·  24 januari 2014  21:44

In andere landen in Europa hanteert men volgens mij nog steeds een andere regel dan in NL als het gaat om het 'aanvaarden' van vogels die met schepen zijn meegelift. In Engeland tellen ship-assisted species bv mee tenzij is aangetoond dat de betreffende vogel door de bemanning is gevoederd en verzorgd. Ook Sneeuwuilen, Witkeelgorzen en Huiskraaien die met een schip arriveren zouden dan meetellen maar de beroemde Zuidpoolkip die na de Falkland-oorlog een Engelse haven bereikte bleek bij navraag te zijn gevoederd en telde dus niet. Heb ik dat goed onthouden (James, Jan Hein)?

Ben Wielstra  ·  24 januari 2014  22:45

Zou je de duur van de reis niet mee moeten wegen? Al is het maar omdat beesten niet al te lang zonder voedsel kunnen, zeker in barre omstandigheden.

Roland Wantia  ·  24 januari 2014  23:44

Verbeter me als ik iets over het hoofd zie maar ik krijg de indruk dat "de ship-assisted-dus-niet-tellenregel" formeel al is losgelaten. In de "zeldzame vogels van Nederland" is nog expliciet aangegeven dat vogels waarvan is aangetoond dat ze met behulp van een schip zijn gearriveerd, niet voor aanvaarding in aanmerking komen. En daarmee ook soorten die alleen met behulp van schepen Nederland kunnen bereiken. In het handboek dat ik vanaf deze site kan inzien en zojuist nog van voor naar achter en weer terug heb doorgelezen, kreeg ik geen relevante treffers op schip, boot en ship. Mijn interpretatie is dat strikt genomen de beoordeling van een vogel slechts op 2 punten positief hoeft uit te pakken om te worden aanvaard: 1. bevestiging van de identificatie, 2. bevestiging van wilde herkomst. Een belangrijk aspect bij bepaling van wilde herkomst is het "vermogen van deze soort om in onze contreien af te dwalen", of iets anders uitgedrukt "de kans op natuurlijk voorkomen". In het verlengde hiervan staat vetgedrukt: "wanneer een soort in staat wordt geacht hier op eigen kracht te kunnen verschijnen, dan dienen gevallen van deze soort aanvaard te worden, tenzij er indicaties bestaan dat de vogel uit gevangenschap afkomstig is". Wellicht heb ik een verwijzing naar ander stukken geist. Hoe dan ook, bij de sneeuwuilen die de afgelopen dagen in Nederland zitten, is er iets voor te zeggen dat ze positief scoren: Ze zijn op eigen kracht aan boord gekomen, op eigen kracht aan boord gebleven, (er gingen ook enkele exemplaren op eigen kracht en vermoedelijk te vroeg van boord) en op eigen kracht van boord gegaan. Ze bezitten het vermogen om in deze contreien af te dwalen en er is dus een kans op natuurlijk voorkomen. Fundamentele verschillen met de Kaapverdische mussen zie ik niet. Of het moet zijn dat ze wat minder appelleren aan wildernis en natuurbeleving. Ze zijn echter ook op eigen kracht aan boord gekomen, op eigen kracht aan boord gebleven en hebben op eigen kracht de broodkruimels die op de boot rondslingerden, opgegeten. Groet, Roland

Jan Hein van Steenis  ·  24 januari 2014  23:56

Ik zie geen enkele reden om de Britten te volgen als het gaat over het wel of niet aanvaarden van soorten!

Max Berlijn  ·  25 januari 2014  09:07

He Roland; we verschillen tot "op het bot" betreffende die mussen :-), geen problem, maar hoe zie je die K.mussen ooit zonder schip hier terecht komen?, dit in itt de Sneeuwuilen..

Albert Noorlander  ·  25 januari 2014  10:00

De term ship-assisted slaat gewoon nergens meer op. Ongetwijfeld zullen vogels die de oversteek makkelijk kunnen doen ook op een schip uitrusten als ze de kans krijgen. Voor Huiskraaien wordt het zelfs als een gewoon middel voor verspreiding beschouwd. Vergeet gewoon die term (misschien met uitzondering van zeldzame zeevogels). Het is veel beter om te kijken naar de potentie van een soort om zo'n stuk water over te vliegen. Kaap Verdische Mussen kunnen dat duidelijk niet. Zuidpoolkippen en Blue-winged Pittas ook niet. Misschien wat lastiger om te bepalen maar volgens mij wel reëler. Europese Sneeuwuilen kunnen op eigen kracht over land afdwalen naar Nederland. Volop voedsel en rustgelegenheid onderweg. Maar kunnen Canadese Sneeuwuilen op eigen kracht (dus zonder schip) over zee afdwalen naar Nederland? Ik betwijfel het.

Max Berlijn  ·  25 januari 2014  10:08, gewijzigd 25 januari 2014  10:10

eeeh Bermuda: http://bernews.com/2013/1... (komen geen grote schepen langs en er is geen internationale haven), deze winter ook een geval en een overbekende in de jaren 70. Overigens is de soort monotypisch er is dus geen verschil tussen siberische en canadese.

Bas van der Burg  ·  25 januari 2014  10:44

Geen scheepvaart langs Bermuda Max? Dat lijkt me best heel sterk eigenlijk. Zou betekenen dat de Sneeuwuil minstens 1000km (even heel globaal gemeten) over open water is gevlogen....... Ik denk dat het beter is dat de CDNA een uitspraak gaat doen over de term "op eigen kracht"

Albert Noorlander  ·  25 januari 2014  10:53

"Overigens is de soort monotypisch er is dus geen verschil tussen siberische en canadese". Dat heeft toch niets te maken met het wel of niet grote afstanden afleggen? En als ze Bermuda kunnen halen betekent niet automatisch dat ze Nederland kunnen halen. Bermuda ligt nog niet op de helft van de oversteek. Als Sneeuwuilen het al op eigen kracht kunnen halen lijkt de route via Groenland en IJsland het meest logisch. Die 'step-stones' liggen op een afstand van elkaar die bijna gelijk is aan de afstand Bermuda tot vaste land Noord Amerika.

Bas van der Burg  ·  25 januari 2014  11:04

Ik moet overigens nu wel een kleine nuancering aanbrengen. In 2013 is namelijk een Zwarte Ibis op Bermuda is waargenomen met een Spaanse ring. In 2008 een exemplaar (met spaanse ring) in Trinidad & Tobago. Het kan dus allemaal wel

Albert Noorlander  ·  25 januari 2014  11:33

Het op eigen kracht de oceaan overvliegen is ook niet onmogelijk. Het is echter de vraag welke soorten het wel en welke het niet kunnen. Een Zwarte Ibis is meer een trekvogel dan een Sneeuwuil. Koereigers hebben het ook gedaan ;-)

Justin Jansen  ·  25 januari 2014  11:40

Bermuda, ligt gewoon in een van de belangrijkste scheepsvaart routes zie o.a. http://www.knmi.nl/cms/mm...

Max Berlijn  ·  25 januari 2014  11:52, gewijzigd 25 januari 2014  11:54

@Bas: Ik wilde net zeggen, dat bericht kwam destijds van mij. Ik heb een van die Ibissen zelf gezien.. @Justin, zoals je op de kaart ziet zijn er overall schepen (ook in het arctisch gebied) en zoals ik nu al tig keer heb aangegeven gebruiken ze die schepen, olieplatformen, drijfhout, whatever. Bermuda heeft echter geen grote haven waardoor het rechtstreeks van de boot afvliegen erg onwaarschijnlijk is (zoals door Roland aangegeven is bij de K mussen) @Albert; Sneeuwuilen wisselen uit tussen Siberie, Alaska en Groenland, dit is aangetoond met geolocators (artikel in o.a. National Geografic). Ook in het arctisch gebied zijn (in de zomer) schepen. Kan jij uitlsuiten dat ze ze daar niet gebruiken? en enkel ijsschotsen. Mensen, stop ermee, Sneeuwuilen kunnen hier komen, en sommige vogels zullen vast schepen gebruiken, sommige niet.

Teus Luijendijk  ·  25 januari 2014  11:54

Ik citeer uit eerdere post: "... expliciet aangegeven dat vogels waarvan is aangetoond dat ze met behulp van een schip zijn gearriveerd, niet voor aanvaarding in aanmerking komen. En daarmee ook soorten die alleen met behulp van schepen Nederland kunnen bereiken." Het is een beetje herhaling van zetten, maar zijn er eigenlijk nog mensen die net als ik niet begrijpen waarom dan de Huiskraai ooit op de NL-lijst is gezet? Of ben ik de enige? Ik zal er verder over zwijgen, maar de discussie hier heeft het bij mij weer even opgerakeld...

Roland Wantia  ·  25 januari 2014  11:59

Hallo Max, Ik lees je bijdrages met veel plezier, ook al ben ik het niet altijd met je eens. Ik sluit niet uit dat er wel eens een sneeuwuil uit Canada, bijvoorbeeld via de weg die Albert zojuist schetste, naar hier is overgestoken. Maar van de sneeuwuilen die we nu zien, kennen we een veel waarschijnlijker scenario. Toch ben ik blij dat we, dankzij de scheepvaart, een staartje mogen meepikken van deze indrukwekkende influx, een natuurverschijnsel. Dat is wel wat anders dan die 2 km die de mussen hebben afgelegd, waarna ze niet meer van de boot af durfden te vliegen. Ik kan me daarom goed indenken dat menig twitcher de kaapverdische mussen een twitch onwaardig vonden. Ik keek daar toevallig iets anders tegen aan. Op de schaal van natuurexitement liggen de sneeuwuileninflux en het mussenbezoek ook bij mij ver uiteen van elkaar. Maar doet het echt terzake, die beleving of de vraag of die mussen zonder schip ooit hier zouden kunnen komen? Als de CDNA en de CSNA tot doel hebben om een zo volledig mogelijke lijst van soorten en ondersoorten te verkrijgen die op Nederlandse bodem zijn vastgesteld en waarvan is vastgesteld dat die van wilde herkomst waren, dan horen die mussen er gewoon bij. Tenzij we krampachtig blijven ontkennen dat schepen een substantiele en nauwelijks controleerbare bijdrage leveren aan verspreiding van individuen van de meest uiteenlopende soorten in de vrije natuur. De scheepvaart zorgt voor bewegende poreuze bruggen of stepping stones die voorheen onbereikbare plekken op een onvoorspelbare manier bereikbaar maken. Niet alleen voor trekvogels maar ook voor standvogels, met name die soorten die zich veel in de nabijheid van mensen bevinden (lees exoten, binnen nu en 100 jaar populaties van glansspreeuwen aan de Europese kust?). Omdat de Nederlandse lijst een grotere reikwijdte heeft dan het DBA ranking spel, en min of meer wetenschappelijke doeleinden dient, ben ik van mening dat elke als wild vastgestelde vogel die Nederland heeft bereikt zonder de zelfbeschikking te verliezen, op die lijst thuishoort. Deze overweging staat los van de DB-ranking lijst. Voor het DBA ranking spel, dat vooral door twitchers belangrijk wordt gevonden, ligt het voor de hand om bij het bepalen van spelregels rekening te houden met voorkeuren van twitchers en is er dus veel meer ruimte voor willekeur. Groet, Roland

Roland Wantia  ·  25 januari 2014  12:12

Hallo Teus, Citaat uit Zeldzame vogels van Nederland: "De enige uitzondering op de regel is de in 1997 en 1998 in Nederland tot broeden gekomen Huiskraai Corvus splendens omdat wordt geredeneerd dat het meevaren met schepen voor deze soort een gebruikelijke manier van verspreiding is (DB 17: 256-257, 1995)". Inmiddels staat toch wel vast dat meevaren met schepen een gebruikelijk verschijnsel is en zich niet beperkt tot huiskraaien. Hoogstens komen, als gevolg van hun leefwijze en aantallen, van deze soort individuen vaker in de situatie terecht dat ze als verstekeling op een boot terecht komen. Groet, Roland

Albert Noorlander  ·  25 januari 2014  12:13

@ Max, ik ken het artikel niet, maar als 's winters de boel in het noorden dichtgevroren is dan zijn de afstanden tussen Siberie, Alaska en Groenland natuurlijk makkelijker te overbruggen. En nee, ik kan niet uitsluiten dat ze zomers ook een boot gebruiken. Ik vraag me alleen af waarom ze dat zouden doen. Er moet natuurlijk wel een drive zijn om dat te doen. Zoals ik al aangaf is de term 'ship-assisted' waardeloos en daar moet men geen waarde aan hechten. Beter is het, zoals Bas ook al aangaf, over de term "op eigen kracht" na te denken.

Max Berlijn  ·  25 januari 2014  12:22, gewijzigd 25 januari 2014  12:26

Eens, en Huiskraai, leuke vogels maar heeft in mijn optiek gelijk aan K mussen.

Jan van der Laan  ·  25 januari 2014  13:01

Misschien moeten we stoppen om zo moeilijk te doen over ship-assisted. Het hoort er gewoon bij. En of ze nu wel of niet bijgevoerd zijn, wat maakt het uit? En het geeft weer een extra dimensie aan het twitchen, beetje rondhangen in havens tijdens de trektijd en het levert zo nu en dan wat op.

Leo JR Boon  ·  25 januari 2014  14:51

Heb jij die mussen gedaan Jan? Zoals ooit Steve Gantlett schreef in Birding World. Whats next; a toucan on a banana boat?

Jelle Scharringa  ·  25 januari 2014  17:22

De groepjes Spaanse Mussen en de Woestijnvink tellen dan ook niet meer? Ik ben juist blij met een nagenoeg bewezen niet-ontsnapte Sneeuwuil. @Jan: kan ik een Razo Leeuwerik bestellen bij de volgende expeditie? Die heb ik ook nog niet op mijn NL lijst. En inderdaad een Toucan kan er ook nog wel bij.

Jan van der Laan  ·  25 januari 2014  23:08

@Leo, nee die heb ik niet gedaan. Ik had de vogel al in zijn natuurlijke habitat op Sao Tiago. @Jelle, nee voorlopig kom ik daar niet meer. De regenwouden in ZO Azië hebben nu mijn volle aandacht en je leeft maar één keer.

Theo Muusse  ·  26 januari 2014  00:33

Dat is vandaag weer erg duidelijk geworden Jan, met opnieuw een ornithologisch verlies... Theo

Erik Sanders  ·  26 januari 2014  04:14

Theo, heb ik iets gemist? Erik

Enno Ebels  ·  26 januari 2014  10:35

Ik neem aan dat Theo doelt op het overlijden van Cock Reijnders, afgelopen vrijdag. Er is zojuist een in memoriam geplaatst op de startpagina van deze site.

Teus Luijendijk  ·  26 januari 2014  23:46

@ Roland: dank voor wederom een citaat. Dat was precies waar ik op doelde: er wordt (dus) met twee maten gemeten. Zie dan nog maar eens als commissie duidelijk te maken dat ship-assisted niet kan....

Roland Wantia  ·  28 september 2017  21:02

Vind deze link wel interessant hoewel het buiten veel te spannend is om er lang bij stil te staan.

https://www.volkskrant.nl/buitenland/tsunami-in-japan-veroorzaakte-ongekende-wereldreis-van-zeedieren-en-afval~a4519039/

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?