Noordse Stern · 02-07-2024 · Camperduin · Fred Visscher

Fred Visscher  ·  3 juli 2024  14:43

Deze foto geplaatst in de determinatie-map vanwege de zeldzaamheid in dit kleed en omdat de gehele bovenzijde zichtbaar is door deze vluchthouding. 

Wietze Janse  ·  3 juli 2024  15:52

Hoi Fred, kan je nog wat additionele informatie geven over het hoe te herkennen en waarop te letten. We leren graag 👍🏻

Peter de Knijff  ·  3 juli 2024  16:56

Vroeger zou dit een “portlandica” worden genoemd. Naar later bleek zijn dit 2kj/ 1ste zomer Visdieven en Noordse sterns die normaal gesproken veel zuidelijker verblijven en pas hier als 3 kj voor het eerste verschijnen. Over de herkenning is in ieder sternen boek genoeg te vinden. Noordse sterns in dit kleed zijn hier erg schaars, Visdieven tref je vaker aan. Broer Arie en ik hadden lang geleden op 1 dag in het IJmuidense sluizencomplex half juli naast elkaar een Noordse stern en een Visdief in dit kleed. Mijn enige Noordse “portlandica” in Nederland in 60 jaar vogels kijken.

Wietze Janse  ·  3 juli 2024  18:37

@Peter, dat er in boeken genoeg te vinden is, is mij bekend. Maar het gaat mij om deze vogel en een leuke leerzame discussie. Ofwel jouw kennis wordt hier natuurlijk ook gewaardeerd 👍🏻

Fred Visscher  ·  3 juli 2024  18:40

Peter, het was good old Robert Ridgway die dacht een nieuw soortje in the pocket te hebben. Maar of het destijds ook om 2kj Visdieven ging weet ik niet, er staat mij iets bij dat de Engelsen met de term Portlandica aan de haal zijn gegaan... En zeldzaam zijn ze! Dit was ook nog maar mijn tweede en ik kijk ook al een tijdje sterns. Mijn vrouw had jaren terug een 3 kj type en die zie je ook nooit. 

Wietze, ik heb  het niet graag over jizz/houding/vorm (name it..), maar bij deze soort verrassend goed bruikbaar omdat ze geen nek bezitten. Als je de vogel hierboven naast deze eerste zomer Visdief legt die in principe best vergelijkbaar is, dan wordt het ernstig duidelijk dat Visdief wel iets van een nek heeft en Noordse niet. Goed te gebruiken dus als jonge Visdieven hier verschijnen met lange staart en als de overall ook licht lijkt zonder ruigrenzen vanwege invloed van zonlicht in combinatie met de houding..

Peter de Knijff  ·  3 juli 2024  18:59

Dit is ook wel leuk in deze context. Er is ook een BB artikel uit 1971 en minimaal nog  eentje daarvoor, maar dat wordt zoeken.


Fred Visscher  ·  3 juli 2024  19:20

Overigens is het nooit uitgezocht (ze worden niet geringd), maar als deze jongens nou eens het omgekeerde doen in hun 2e kj  (vliegen kunnen ze...), dan lopen we al een tijdje een soortje mis... Kijk ik naar mijn eerste 2kj dan is de jizz flink anders met z'n korte staartje...  Kortom, er moeten daar ook maar eens ringen om.. :-)

Wietze Janse  ·  3 juli 2024  20:54

Bedankt heren, kijk zo komt er alweer een hoop leuke informatie naar boven 👍🏻

George Sangster  ·  3 juli 2024  23:00, gewijzigd 3 juli 2024  23:17

Het boek Frontiers of Bird Identification (Sharrock 1980) bevat een herdruk van het hierboven door Peter genoemde artikel van Peter J. Grant, R.E. Scott en D.I.M. Wallace in British Birds uit 1971, mede gebaseerd op veldwerk van Ian Wallace in Nigeria.

Grant, PJ, Scott, RE & Wallace, DIM 1971. Further notes on the 'portlandica' plumage phase of terns. Br Birds 64: 19-22.

Al eerder verscheen:

Scott, RE & Grant, PJ 1969. Uncompleted moult in Sterna terns and the problem of identification. Br Birds 62: 93-97.

Ook dit klassieke artikel is opgenomen in Frontiers of Bird Identification.

Peter de Knijff  ·  4 juli 2024  09:38, gewijzigd 4 juli 2024  11:29

Inderdaad Fred, herkenning van Antarctische stern is wel een dingetje, maar deze poging is zeer de moeite waard.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?