Voorspelspel: update Amerikaanse Torenvalk, Witkruintapuit, Afrikaanse Woestijngrasmus

Robert Keizer  ·  31 januari 2015  19:41

Een dubieuze Am. torenvalk net voor de Nederlandse in Belgie en een zekere ontsnapte geringde in Denemarken een paar maand later maken het mijn inziens toch wel erg dun...beetje azuurmeesverhaal. Vogel op de omgekeerde bewijslastlijst plaatsen lijkt me een te overwegen optie, met al die ontsnapte gevallen in Europa.

Jan Hein van Steenis  ·  31 januari 2015  20:03

Ook in de UK hadden alle recente gevallen een ring...

Michel Veldt  ·  3 februari 2015  01:34

Gezien de aanvaarding van de Glanstroepiaal zou het mij niet erg verbazen als de Amerikaanse Torenvalk gewoon ook op de Nederlandse lijst zou komen. Overigens begreep ik dat ook van de Torenvalk aannemelijk zou zijn (aan de hand van de foto's) dat het een vogel uit een potentieel "goede" populatie afkomstig zou zijn. Het is een kwestie van afwachten vrees ik....

Garry Bakker  ·  5 februari 2015  14:23, gewijzigd 5 februari 2015  14:27

Dat er m.b.t. de Glanstroepiaal met andere maten is gemeten dan bij Amerikaanse Torenvalk waarschijnlijk het geval gaat zijn (ik ga i.t.t. Michel uit van afwijzing), lijkt me niet vreemd. Eerstgenoemde heeft bepaald geen historie van bewezen ontsnapte exemplaren in Europa; de laatste daarentegen wel, op een uitgebreide schaal zelfs, zoals hierboven al aangegeven. Dát verschil zou een reden mogen zijn de ene soort bij niet aangetoonde ongeringdheid toch het voordeel van de twijfel te gunnen, en de andere niet. Aanvaarding van een vogel zal nooit een exacte wetenschap worden, er zal altijd een mate van speculatie/expert judgement nodig blijven omdat je de wilde herkomst van een vogel (ongeacht welke soort) immers zelden kunt bewijzen.

August van Rijn  ·  7 februari 2015  11:33

http://www.dutchavifauna.... Am. Torenvalk niet aanvaard

Robert Keizer  ·  7 februari 2015  16:31

En op de omgekeerde bewijslastlijst geplaatst!

Jan Hein van Steenis  ·  7 februari 2015  17:00

Toch een jammerlijk lot voor zo'n gave waarneming... ondanks dat ik de omgekeerde bewijslast terecht vind.

Max Berlijn  ·  7 februari 2015  17:37

Idd maar wel terecht, flop of toch top, wel zullen het nooit weten..

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?