In memoriam Jan Bos

Arnoud B van den Berg  ·  7 juli 2014  01:06, gewijzigd 7 juli 2014  20:20

Ruud Vlek verschafte de biografie uit Voous' In de ban van vogels. reactie onder 'Grote Trap' op fotogalerij van Christian Brinkman, zaterdag 5 juli 2014 13:36: In 2006 fietste ik van Hilversum naar Waterland om een Breedbekstrandloper te twitchen en pikte ondertussen nog even een Buffelkopeend mee bij Muiden. Jan hoorde van mijn tocht en belde me op; hij vond het prachtig en als ik een keer verder weg wilde vogelen moest ik maar bellen. Twee maanden later belde hij zelf; of ik al had gehoord van de Rotszwaluwen in Hoorn en of ik mee wilde? Een paar dagen later stonden we in Hoorn te kijken naar twee Rotszwaluwen. Ik digiscoopte voor Jan wat foto's van de zittende beesten en vroeg hem ze mij op te sturen. Vier dagen later ontving ik een briefkaart met de daarin afgedrukte foto's op een A4-tje en een bericht dat hij het erg gezellig had gevonden. Ik heb hem later nog geprobeerd uit te leggen hoe je foto's verstuurd per internet. Een paar jaar heb ik regelmatig met hem gevogeld en veel van zijn verhalen gehoord. Jan kon over alles wel iets te vertellen en wist ieder kassameisje, serveerster of toevallige passante te charmeren. Als ik een nieuwe soort had gezien trakteerde hij steevast op appelgebak met slagroom. Helaas verwaterde het contact en heb ik hem de laatste jaren niet meer gesproken. Ik wens Gees en zijn familie veel sterkte met dit verlies.

Arnoud B van den Berg  ·  5 augustus 2014  09:35, gewijzigd 7 augustus 2014  13:09

PS: zie ook http://stichtingnatuurrei...; Frans Rijnja (die met Jan Bos en bijna 20 anderen meewerkte aan het van de grond krijgen van het eerste DB-nummer in juni 1979) overleed anderhalve maand eerder dan Jan, op 7 mei 2014.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?