DNA-analyse bevestigt nieuwe Siberische Braamsluipers

Justin Jansen  ·  9 april 2014  07:58

Geweldige uitkomst. Ik neem aan dat er nog een keer een stuk gaat komen wat de breedte van variatie in blythi gaat beschrijven alleen al in Nederland. Dus roep, uiterlijk, maten etc.

Eric Jan Alblas  ·  9 april 2014  14:42, gewijzigd 9 april 2014  14:46

Peter: bedankt voor de tijd en energie die is gestoken in het achterhalen van de juiste (genetische) identiteit van deze vogels en de informatievoorziening daarover. Al deze 'oostelijke' braamsluipers moeten nog wel formeel worden aanvaard, maar met dit bewijs zal dit nog slechts een hamerslag zijn. Bij de vogel van Katwijk (die nu aanvaard is als een halimodendri/minula) zal herroulatie moeten plaatsvinden om na te gaan of op basis van fenotype een betrouwbare determinatie mogelijk is.

Jan Hein van Steenis  ·  9 april 2014  14:52

De enige halimodendri verschilt op het oog nauwelijks, misschien een iets fijner snaveltje... De blythi's vertonen soms wel, soms geen oogring, dus daar word ik niet wijzer van.

Steven Wytema  ·  9 april 2014  14:56

Ik zou sowieso al goudgeld overhebben voor een (herkennings)artikel van alle Nederlandse blythi's: Aangezien ze allemaal (oa) op basis van DNA gedetermineerd zijn, zijn er vast ook veel foto's en vleugelmaten. Of is het wachten op het Leader-artikel?

Maarten Wielstra  ·  10 april 2014  22:55

En wat de denken van winterkleed 'gewone' Braamsluiper! Hoe herken je die?

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?