Birdwatching in Colombia

Lieven De Temmerman  ·  17 maart 2014  11:18

Ik heb het boek nog niet in handen gehad, dus ben bij deze heel benieuwd! Ik moet wel zeggen dat McMullan de vogelgids is met de meeste aantal fouten per bladzijde (spelling, vage omschrijving, slechte tekeningen, fouten in verspreidingskaarten,…). Ik zou zeker en vast de platen van Birds of Ecuador (Ridgely and Tudor) meenemen. Op de endemen na, staat daar bijna alles in wat determinatieproblemen kan geven als je alleen McMullan meeneemt. En hoe graag je het ook wilt, Colombia is gevarieerder dan Venezuela: De Andes is een stuk gevarieerder, de hier-niet-vermelde Llanos zijn er gewoon en even goed als in Venezuela (maar daar gaat nog bijna niemand heen) en een deel van de Guyana shield soorten zijn ook in het uiterste oosten te vinden (maar daar gaan veel te weinig vogelkijkers voorlopig heen). Venezuela mist dan nog alles van de Chocó (die nog doorloopt tot Zuid-Panama). Tot slot: op het getoonde kaartje staat net die shortcut níet die van iets boven de El Dorado lodge tot bijna aan de Antennes loopt. Dit zorgt ervoor dat je in een 2-tal uur naar boven kan lopen vanuit de lodge ;-)

Jan Hein van Steenis  ·  20 maart 2014  21:04

We hebben dit boekje in december/januari gebruikt. Het is goed voor een indruk van de gebieden en bevat zeker leuke tips voor trip nr. 3 (als het grootste deel van de 20 overgebleven endemen veilig te bezoeken zijn wil ik wel weer). Het is echter zeker geen Bird Finding Guide: het is eerder een fraai geïllustreerde lijst van soorten die je op bepaalde plekken zou kunnen aantreffen. Gidsen of goede verslagen (sorry, ik weet 't... zou ik moeten schrijven) blijven nodig! Naast specialiteiten worden ook regelmatig bepaald oninteressante wijdverspreide soorten vermeld waarvoor je echt niet naar een bepaalde lokatie hoeft te gaan. Ook in de routebeschrijvingen zitten fouten: zo lag de afslag naar La Calera in Bogotá 10 blokken van waar het in het boek staat (maar het navigatiesysteem wist het gelukkig beter) en was het ook even zoeken naar de kolibries bij Soatá. Overigens hadden we zonder dit boekje waarschijnlijk Mana Dulce (een leuke lokatie in de Magdalenavallei) niet bezocht. Qua vogelboeken: McMullan is alleen handig voor een idee van de hoogte waarop soorten voorkomen – veel afbeeldingen lijken erop gericht soorten zo onherkenbaar mogelijk af te beelden, net zoals de helaas dramatisch slechte Restall. Voor een boek met aanvaardbaar afgebeelde (en omschreven!) niet-zangvogels is absoluut een markt: ik zou het direct kopen. Birds of South America (Non-Passerines) is overigens acceptabel.

Jurgen van der Meer  ·  22 juli 2014  15:42

en Hilty en Brown (A guide to the birds of Colombia) dan met de prachtige art van Guy Tudor?!

Jan Hein van Steenis  ·  24 juli 2014  20:47

Die heb je natuurlijk sowieso bij je!

Rob Felix  ·  14 oktober 2015  09:01

Beste Lieven en Jan Hein, bedoelen jullie van de McMullan de eerste of tweede editie?

Jan Hein van Steenis  ·  15 oktober 2015  00:09

De eerste editie. Ik heb de tweede nog niet in het echt gezien.

Lieven De Temmerman  ·  15 oktober 2015  08:26

Inderdaad de eerste. De tweede schijnt een stuk verbeterd te zijn, met veel nieuwe platen e.d., en lijkt me sowieso een must, al is het maar door de geüpdate taxonomie in vergelijking met andere verouderde Colombia gidsen.

Rob Felix  ·  15 oktober 2015  11:32

Fijn, dank jullie wel! Ik heb m besteld

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?