Swinhoes Boszanger bij Kamperhoek (Update)

Jan Hein van Steenis  ·  30 november 2013  21:29

Het is zeker vanaf de Ketelmeerdijk ook prima zonder laarzen te doen. De twee hekjes die overgeklommen moeten worden vragen om voorzichtigheid; de sloot richting Ketelmeerdijk kan in geval van plotselinge haast met beleid ook droog overgestoken worden (dat lukte niet iedereen). Overigens moet deze vogel natuurlijk Swinhoes Fitis heten – zijn nauwste verwanten zijn de Grauwe en de Groene (leesvoer). Arnoud & André, aan het werk!

Luuk Punt  ·  1 december 2013  18:09

Mooi verhaal, Wietze! En fijn dat het vandaag voor de meeste volhouders ook nog is gelukt. (Mijn poging om de vogel op de decemberlijst te krijgen helaas niet ;-( )

Jan van der Laan  ·  1 december 2013  19:07

Jan Hein wat zeg je nu voor lelijke dingen? In een oude Bruun staat nog Kaukasische Boszanger. Eigenlijk zou de Grauwe Fitis Grauwe Boszanger moeten heten. Overigens vandaag als enige de vogel niet gezien. Ik stond net verkeerd. Of ik ben het verleerd.

Teus Luijendijk  ·  1 december 2013  19:21

Niks hoor, Jan. Jan-Hein heeft volkomen gelijk! Een alternatief zou nog kunnen zijn 'Siberische Grauwe Fitis', maar dit is niet alleen onhandig lang, ook komt Grauwe Fitis al in Siberië voor.

Max Berlijn  ·  1 december 2013  19:35, gewijzigd 1 december 2013  22:10

Nadat de vogel rond 08.30 werd gezien door 20 man met wisselend succes werd de vogel om 15.30 door 150 man erg mooi drie minuten stil (zo stil dat Jan hem miste en doordat hij werd afgeleid door uit de boom vliegende mezen)gezien in de top van een boom met plaatjes van o.a Vincent Le Grand. Eind goed al goed voor deze hulp Sinterklaas.

Jan van der Laan  ·  1 december 2013  20:13

Ja, maar Fitis is toch een onomatopee? Dan klopt Fitis toch weer niet voor Grauwe.

Jan Hein van Steenis  ·  1 december 2013  20:33, gewijzigd 1 december 2013  20:51

Grauwe/Groene/Swinhoes Boszanger mag van mij ook hoor, maar de huidige Nederlandse naamgeving is verwarrend. De paar boszangers die momenteel fitis genoemd worden zijn overigens allemaal niet erg nauw aan de Fitis verwant (en ze lijken er ook niet echt op).

Jan van der Laan  ·  1 december 2013  20:36

Boszanger klinkt zo mooi. Swinhoes Boszanger is helemaal top en Kroonboszanger doet je van dichte groene bemoste wouden dromen! En Noordse van berkenwouden.

Ben Wielstra  ·  2 december 2013  07:19

Die rakkers zijn veel nauwer verwant aan NoBo dan aan Fitis en worden door TiF in Seicercus geplaatst. Grauwe en Groene Boszanger it is.

Max Berlijn  ·  2 december 2013  14:50, gewijzigd 2 december 2013  14:51

Opvallend aan deze 2013 vogel en de vogel van Texel sept 2009 is dat de WBS niet doorloopt over de bovensnavel. Ik herinner me dat ook uit Azië (Happy Island). Andere taxa van het Grafi complex tonen deze aansluiting volgens mij wel. Ik ken het relaas van Jaap en Steven niet maar mogelijk kan je daar iets mee bij ID van de Texel 2009 mistery warbler??

Jan van der Laan  ·  2 december 2013  15:19

Dat is het kenmerk om èn Noordse Boszanger en Swinhoes Boszanger enerzijds te onderscheiden van Grauwe Fitis. M.a.w Nobo heeft dat kenmerk ook.

Ben Wielstra  ·  2 december 2013  15:55

Ja maar het was toch geen NoBo? (NoBo + Swiho) - NoBo = Swiho

Peter de Knijff  ·  2 december 2013  15:57

Op zijn website, helemaal onderaan, geeft Per een overzicht van flink wat phyllo's, gebaseerd op zijn zeer uitvoerig inzicht. Hopelijk wordt al deze kennis ooit nog eens gebundeld.

Max Berlijn  ·  2 december 2013  15:59, gewijzigd 2 december 2013  16:00

@Jan, klopt maar NoBo was voor de 2009 een gepasseerd station vandaar dat ik niet noemde.

Jaap Denee  ·  2 december 2013  22:00

Toch hebben deze vogel, en ook de phyllo van Texel sept 2009, lichte veertjes boven de snavel; i.t.t. Noordse Boszanger (dat is inderdaad een gepasseerd station). Ik heb zojuist twee plaatjes geupload die dat illustreren.

Jan Hein van Steenis  ·  3 december 2013  15:54

Overigens, wat betreft "het beste najaar ooit": dat zal toch nog steeds wel 1996 zijn?

Ruud van Beusekom  ·  3 december 2013  20:01

Wietze, DRIE struikrietzangers... alle veldwaarnemingen op Texel. Zijn we best trots op...

Steven Wytema  ·  3 december 2013  20:09, gewijzigd 3 december 2013  20:11

Het beste jaar is idd 1996, als je de puntentelling zou volgen die hier is aangehouden. 86 en 87 scoren hoger maar dat komt door punten die (nog) worden toegekend aan hybrides en supersoorten. http://www.dutchavifauna.... Edit: hyperlink invoegen lukte niet helemaal

Teus Luijendijk  ·  3 december 2013  23:18

Boszangers zijn tof, daar kan ik niet onderuit. Dan maar inderdaad voor de Grauwe gaan voor wat betreft naamwijziging. Maar ja, moet je een al lang bestaande naam gaan wijzigen? Nog even en ook de Nederlandse namen veranderen bij elk beetje nieuw taxonomisch inzicht. M.i. geen wenselijke situatie.

Teus Luijendijk  ·  3 december 2013  23:25

Ik heb niet de hele id-discussie gevolgd, maar hier wordt denk ik wat makkelijk gezegd dat de 2009-vogel geen Nobo was. Ik meen me ook te herinneren dat het beest gehoord is (en dat dat in elk geval niet iets GraFi-achtigs was). Er moet gewaakt worden voor het idee dat er een etiket op de vogel geplakt MOET worden, die fout is in het verleden al (te) vaak gemaakt. Liever ongedetermineerd, dan fout gedetermineerd!

Steven Wytema  ·  5 december 2013  11:43, gewijzigd 5 december 2013  11:43

Dan zou ik http://www.dutchbirding.n... nog eens goed doorlezen Teus. Het is geen Nobo, want de vogel heeft een lange p1 en versmallingen op p3-p6 (en daarnaast nog een handvol kenmerken die allemaal bij elkaar wel zeer ongebruikelijk zijn voor Nobo). Het geluid is al eerder een pitfall geweest (1996, en ook bij de Kamperhoek vogel is een geluid opgenomen dat niet geheel is wat we gewend zijn), maar de vogel is dus wél iets grafi-achtigs. Mijn bescheiden mening is dat men misschien die zeer gekleurde Nobo-bril af moet doen.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?