Een vogelreis door Costa Rica: de ideale introductie tot de avifauna van de neotropen - Deel 1

David Uit de Weerd  ·  5 augustus 2013  15:12

Gaaf report tot nu toe! Vogels kijken in Costa Rica en Panama (vergelijkbare vogelsoorten) is ge-wel-dig. Op een aantal beschreven plekken ben ik geweest (Rincon, Arenal, Hanging Bridges, Dota, Antenne Road). Stuk voor stuk zeer de moeite waard. Voor deel 2 ben ik wel benieuwd of Pieter 'Manuel Antonio' noemt. Mede voor mijn vrouw deze strandlocatie met oerwoud bezocht. Ik ontraad het iedere serieuze vogelaar. Zwaar toeristisch (veel Amerikanen). Terwijl jij een flock checkt vraagt een Amerikaanse je om jouw kijker om een Sloth te mogen bekijken, doei, vraag mijn vrouw maar om haar kijker. Desalniettemin: een topland!!

Alex Schouten  ·  5 augustus 2013  17:49, gewijzigd 5 augustus 2013  17:51

Mmmm, voelt toch echt wel als reclame. En dat het een paar weken voor de Dutch Bird Fair wordt geschreven is ook geen toeval. Ik vind eigenlijk dat die laatste alinea gewoon uit het verslag moet. De reisverslagen op Global Birding zijn volgens mij vooral bedoeld om het vogelen op 'vreemde' plaatsen te beschrijven of iemand die specifiek op zoek gaat naar een bepaalde vogel en daar leuk over kan schrijven... Zoals Round Island, Gabon e.d...... Dit verslag hoort naar mijn bescheiden mening gewoon thuis op cloudbirders.com en niet hier....

David Uit de Weerd  ·  5 augustus 2013  19:17

Alex: Pieter maakt reclame voor Costa Rica en inderdaad ook voor zichzelf. Is dat erg? M.i. niet, voor een leek blijkt uit de tekst dat Pieter commercieel actief is in het land. Op de website van DB en in het tijdschrift hebben meer van dit soort artikelen gestaan (Panama/Canopy Lodge in 2009, acties Birding Breaks). Zo lang voor ieder bedrijf dezelfde richtlijnen/prijs geldt zul je mij niet horen. Ik vind het belangrijker dat dergelijke bedrijven kwaliteit bieden dat het geld waard is. Daar heb ik bij deze instellingen nog nooit een slecht woord over gehoord. En een beetje commerciële inslag kan geen kwaad, ik probeer mijn werkgever bijvoorbeeld ook in een goede positie te brengen, net als mijn favoriete voetbalclub.

Wietze Janse  ·  5 augustus 2013  19:29, gewijzigd 5 augustus 2013  20:01

Elke organisatie moet inkomsten generen, zo ook Dutch Birding. Dat kan via abonnementsgelden, maar ook via reclame-inkomsten. Kijk eens rond, op elke website zal je reclame vinden, zo ook hier. Wat is het probleem? Je kan dit in verschillende vormen aanbieden, e.g. Google reclame die per klik betaald, banners, foto’s, links of in verhalende vorm. Dutch Birding kiest voor een combinatie hiervan, met voorkeur met partners met een verhaal waar onze lezers in geïnteresseerd zijn (wees blij dat we Google buiten de deur houden ;-)). Ik zie het zelf liever verpakt in een informatief verhaal dan een kaal flitsend bannertje. En waar beide partijen er voordeel bij hebben, is het aan deze betrokken partijen dit in te vullen, niet aan buitenstaanders die de details/afspraken niet kennen. Wees blij dat we neveninkomsten genereren, daarmee kunnen we de abonnementskosten drukken. Ik zou dus zeggen: geniet van de schat van informatie die je hier krijgt!

Alex Schouten  ·  5 augustus 2013  22:46

Er zijn overigens eerder door anderen ook dergelijke opmerkingen over gemaakt en toen ging het bijv. over de commerciële reisverslagen van Birding Breaks. Blijkbaar is de policy van DB inmiddels ietwat veranderd. Ik vind de uitleg van Wietze prima, maar wist niet dat de vork op deze manier in de steel zat. Ben tot nu toe meer 'speciale' verslagen gewend op deze plek en vind Costa Rica nogal 'gewoontjes', vandaar misschien mijn reactie.....

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?