Round Island: reptielrefugium en petrelparadijs

Ben Wielstra  ·  3 augustus 2013  09:24

Fascinerend verhaal Johannes!

Sander Lagerveld  ·  3 augustus 2013  11:35

Idd fantastisch verhaal! Zou een mooie Pterodroma Adventures reisbestemming zijn.

Max Berlijn  ·  3 augustus 2013  14:03

Gaaf, een goed alternatief voor Trindade als Hatteras niet verbeterd en de Trindade eilanden niet te bezoeken blijven.

Theo Admiraal  ·  3 augustus 2013  15:02

Goed verhaal Johannes. Herinneringen aan 20 weken Mauritius in 2010-2011 komen weer boven. Ik heb de Trindade inderdaad ook gezien bij Flat Island.

Jan Hein van Steenis  ·  7 augustus 2013  20:11

Leuk de "Round Island Petrel" in foto's te zien. Die gekko is ook niet mis...

Klaas van Dijk  ·  8 augustus 2013  13:37

Zeer bedankt voor het posten van dit prachtige verhaal. Een geweldige buitenkans om op deze manier hier tien dagen te mogen rondsjouwen (en zelfs mee te helpen met het vogelonderzoek). Erg jammer dat van de gevangen vogels geen maten zijn genomen en dat er geen uitgebreide notities van verenkleedkenmerken zijn gemaakt (cq op een standaardwijze gefotografeerd). Idem voor aantekeningen over slagpenrui en staartrui? De technieken (zeker voor het nemen van een hele reeks aan standaardmaten en voor het bepalen van ruipatronen) zijn simpel en snel aan te leren door iedereen die dit soort veldwerk doet.

Johannes Fischer  ·  9 oktober 2013  13:40

Even een update over de mogelijke Phoenix Petrels na de hulp van experten zoals o.a. Robert Flood, Paul Scofield, Daniel Dankwerts ingeroepen te hebben: De vogel op de eerste foto is een donkere (of intermediate) variant van Trindade Petrel omdat de vogel een te lompe bouw heeft, vleugels te kort lijken en de zilverachtige waas op de ondervleugels veel te uitgebreid is voor een Phoenix Petrel. De jizz sluit ook Herald Petrel en de donkere handpenschachten Kermadec Petrel uit. De vogel op de tweede foto is een stuk lastiger, maar blijkt uiteindelijk een donkere variant Herald Petrel te zijn omdat het wit op de handpenbasis en ondervleugeldekveren te uitgebreid is, de borstband te rommelig zit en de vleugels te kort zijn voor een Phoenix Petrel. De vogel is geen Trindade Petrel omdat het lichaam en de vleugels te slank zijn voor deze soort. Kermadec Petrel kan niet uitgesloten worden doordat de handpenschachten niet van de bovenkant gezien zijn, maar de jizz spreekt meer voor Herald Petrel. Ik vraag me echter wel hoeveel mensen deze Herald Petrel eruit gehaald zouden hebben in het gebied waar Herald en Phoenix Petrel overlappen...

Max Berlijn  ·  9 oktober 2013  16:04, gewijzigd 9 oktober 2013  16:04

Mag ik het als leek wel heel opmerkelijk vinden dat Trindade Petrel twee populaties heeft in twee oceanen (wel grofweg op dezelfde breedtegraad), zouden dit echt dezelfde soorten zijn???

Johannes Fischer  ·  10 oktober 2013  04:37

De populatie van Trindades in Mauritius is grofweg pas 60 jaar oud, dus dat is veel te kort om een nieuwe (onder)soort te vormen. Er is wel al genetische divergentie vastgesteld, maar verdere ontwikkeling van die trend wordt vertroebeld door hybridisatie met een (en mogelijk meerdere) andere pterodroma soorten. Als je een zuivere Trindade op Mauritius wil zien, moet je snel zijn, denk ik, want er wordt voorspeld dat de populatie binnenkort een grote hybrid swarm wordt, waar niemand meer raad me weet en niks "tickable" is...

Max Berlijn  ·  10 oktober 2013  15:12

Dank, vestiging door vogels die ooit een verkeerde afslag namen??

Johannes Fischer  ·  15 oktober 2013  15:55

Basically wel ja. Hetzelfde geldt voor de Bulwer´s, Herald en Kermadec Petrels, alleen dat die er pas 20 jaar broeden.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?