Laatste post van Nils van Duivendijk.

Johan van 't Bosch  ·  16 mei 2013  11:52

Ha Nils, Ik wil je bedanken voor je erg leuke blogs. Leuk geschreven en heel leuk om te lezen. Ik zeg 'vaker doen'! Groeten, Johan

Garry Bakker  ·  16 mei 2013  14:33, gewijzigd 16 mei 2013  14:36

Ik zeg: met zijn allen naar de haven van Hansweert op 19 mei! (Of met uw telescopen in de aanslag op de dijk bij Vlissingen/Breskens). Als we Huiskraaien mogen tellen, waarom Iago Sparrow niet? Hier weten we zelfs van waar ze vandaan komen én dat ze vrijwillig aan boord zijn gekomen en gebleven! Bij vertrek op 13 mei waren er dus nog 6 aan boord ... Dat u het weet.

Rob Gordijn  ·  16 mei 2013  14:54

De mussen zijn op facebook te volgen op hun tocht naar Vlissingen: https://www.facebook.com/... Nog 3 zijn het er blijkbaar.

Max Berlijn  ·  16 mei 2013  22:31

eeeh volgens mij was er iets van "bekend dat ze zijn bijgevoerd tijdens het verblijf op een schip" waardoor ze niet telbaar zijn, gelijk die witte Giervalk enige jaren terug, do not shoot the messenger, maar helaas..

Bas van der Burg  ·  16 mei 2013  22:43

Nou Max, volgens mij moet je je dan concentreren op de vrouwtjes aangezien alleen het mannetje bewezen is bijgevoerd :) :)

Garry Bakker  ·  17 mei 2013  00:24, gewijzigd 17 mei 2013  01:06

Iago Sparrow is een cultuurvolger, net als Huiskraai. Op de kant overleven ze ook door bijvoering en menselijke voedselbronnen, waarom zou dat dan op een boot niet mogen? De Hoekse Huiskraaien zijn vast niet met een lege maag samen aan land gekomen. Die 'bijvoeren is niet tellen-regel' is een vreemde regel omdat hij niet consequent wordt toegepast. Als je voor een zogenaamd zuivere lijst wil gaan zou je soorten moeten afvoeren van de lijst waarvan het vagrancy potential discutabel is en waarvan niet kan worden vastgesteld of deze bijgevoerd werden. Dat zou inhouden: eraf Spotlijster (standvogel, vrijwel zeker per boot verplaatst), eraf Huiskraai (bootaankomst erg aannemelijk), eraf Geelkoptroepiaal (broedt niet eens aan oostkust VS, wel spring-overshoots op oceaan maar aanvoer per boot waarschijnlijk). Dan ben je in elk geval drie illusies armer. Of consequent zijn en Iago Sparrow telbaar achten (bijvoorbeeld omdat benutting van voedsel aangeboden door mensen en het koloniseren van schepen als onderdeel van het natuurlijk gedragspatroon van de soort kan worden beschouwd, conform redenatie Huiskraai ...)

Max Berlijn  ·  17 mei 2013  07:16, gewijzigd 17 mei 2013  07:17

Garry, je geeft het zelf al aan het verschil tussen Spotlijster en Geelkoptroepiaal en Iago Sparrow is het woord bijna (zeker) versus zeker. Inderdaad kan je naast de twee door jou genoemde beesten in de WP nog wel meer gevallen van "bijna" noemen zo staan de bijna gevallen van Catbird en Fox Sparrow wel op de lijst maar de zekere gevallen van Flikker (UK) Witte Giervalk en Cape Vulture er niet op, dacht ik, mijn idee is het niet maar volgens mij op veel plekken toegepast.

Ben Wielstra  ·  17 mei 2013  08:35

Bijna zeker ligt dichterbij zeker dan bij zeker niet Max.

Max Berlijn  ·  17 mei 2013  08:55

:-) eens

Garry Bakker  ·  17 mei 2013  09:29

Ik wilde mij beperken tot Nederland, ik denk dat wij het nog het beste doen voor wat betreft consequent toepassen van telregels.

Ben Wielstra  ·  17 mei 2013  16:17

Ja, gewoon alles tellen wat los en vast zit!

Hans Bossenbroek  ·  18 mei 2013  08:53

Mee eens!

August van Rijn  ·  19 mei 2013  10:44

Vogels zijn in Nederland zie http://waarneming.nl/waar...

Hans Bossenbroek  ·  19 mei 2013  11:20

Rijden...

Pieter van der Luit  ·  19 mei 2013  19:49

http://on.fb.me/10NZYt3... voor wat fotootjes....

Laurens Steijn  ·  22 mei 2013  16:30

Inmiddels ook in de media: http://www.natuurbericht....

Joop Kooijman  ·  24 mei 2013  12:44

Vraagje: Als we er even vanuit gaan dat op een bijgevoerde bootreis gaan behoort tot het natuurlijke verspreidingsgedrag van de Kaapverdische mus, hoe zit het dan met het tellen? Ik heb die beesten gezien op een onder Nederlandse vlag varend schip in de internationale wateren (telt dat voor mijn Nederland-lijst?), op hetzelfde schip in de Spaanse nationale wateren (La Gomera), maar daar vlogen ze ook af en toe en dan zitten ze niet op het schip en tellen dus zeker ook voor m'n Spanje-lijst, en tenslotte heb ik ze op de kade in Funchal zien zitten dus voor mijn Portugal-lijst zit ik helemaal geborsteld. Zie ik een en ander goed?

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?