Birds of Central Asia

Albert Noorlander  ·  15 november 2012  10:26

Humes Karekiet een endeem? Hij overwintert waarschijnlijk in Thailand en volgens mij was hij zelfs al opgegeven als potentieel kandidaat voor west Europa. Wat is dan precies de definitie van een endeem? Kunnen endemen middellange tot lange afstandstrekker zijn?

Ben Wielstra  ·  15 november 2012  10:29

Gaat erom waar zo'n rakker broedt lijkt me.

Gert Ottens  ·  15 november 2012  10:51

Precies, Ben. En vooralsnog is bij Hume's Karekiet alleen vastgesteld dat de soort in Afghanistan en aangrenzend Tadzjikistan broedt.

Marijn Prins  ·  15 november 2012  14:18

Ha Gert, ik zou dat een endemische broedvogel noemen. Met een 'endeem' wordt toch meestal wel een soort bedoeld die echt uitsluitend binnen een bepaald gebied voorkomt.

Gert Ottens  ·  15 november 2012  14:29

Dus Cyprustapuit- en Grasmus zijn geen Cypriotische endemen omdat ze elders overwinteren? Maar goed, voor de lezer is hopelijk duidelijk dat de vier bovengenoemde soorten echte specialiteiten van de regio zijn.

Lieven De Temmerman  ·  15 november 2012  14:53

Ik zou endeem enkel voor standvogels gebruiken. Engelse vogelnamen zouden een handige aanvulling zijn van deze verder interessante bespreking (Asian Desert Sparrow zegt me meer dan bvb. Zarudny's...)!

Kasper Hendriks  ·  15 november 2012  16:27

Ik heb hem al een tijdje in bestelling en ben in blijde verwachting ;-). Bij een niet-nader-te-noemen grote online boekhandel uit de US is de gids momenteel het goedkoopst, zelfs verzendkosten meegerekend. Groet Kasper

Ronald Messemaker  ·  16 november 2012  14:11

Kreeg hem vd week binnen omdat ik foto's voor een uilenboek had geleverd, leuk kado!

Garry Bakker  ·  17 november 2012  14:18

Bovenstaande suggesties zijn verwerkt in de tekst.

Arnoud B van den Berg  ·  17 november 2012  18:39

Wie heeft zorg gedragen voor de verspreidingskaartjes in het boek?

Gert Ottens  ·  17 november 2012  19:00

De verspreidingskaartjes zijn o.a. samengesteld uit de (regionale) handboeken , familie/soortgroep-monografien, gepubliceerde regionale bronnen/boeken, vele trip reports, www.birds.kz, een aantal regionale vogelaars/onderzoekers, musea en de ervaringen van de auteurs.

Max Berlijn  ·  18 november 2012  16:02

Van die vier endemische broedvogels in dit gebied is alleen die Ground Jay te doen (Oezbekistan). Die Sneeuwvink zou mijn laatste zijn, maar wanneer je daar heen kan..phoe...

Gert Ottens  ·  19 november 2012  16:56

Daarnaast heeft die grondgaai nog een (geheel) endemische ondersoort in Kazachstan.

Justin Jansen  ·  19 november 2012  17:46

Arend Wassink heeft het deel van Kazakhstan gedaan qua verspreidingskaarten!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?