Bruine Klauwieren in Europa

Jan van der Laan  ·  19 oktober 2012  10:23, gewijzigd 19 oktober 2012  11:58

Mooi stuk, vooral de links naar alle gefotografeerde Europese gevallen. Tot november hebben we de tijd. Mijn ervaring met Bruine Klauwieren in Azië is dat ze minder in toppen van struiken zitten en meer in de begroeing en dat ze overal kunnen zitten, in wegbermen, in de haag van de hoteltuin, randen van kleine akkertjes enz.

Garry Bakker  ·  24 oktober 2012  15:30, gewijzigd 24 oktober 2012  15:31

Ik kon alleen geen digitaaltje vinden van de hier en daar gepubliceerde foto van het eerste Britse geval op Shetland (van Dennis Coutts). Iemand?

Hans Bossenbroek  ·  26 oktober 2012  14:41, gewijzigd 26 oktober 2012  14:41

Volgens mij zijn de foto's alleen te vinden in British Birds.

Gert Ottens  ·  18 januari 2014  18:34, gewijzigd 18 januari 2014  19:21

Vooruitziende blik van Jan, zeker wat biotoop betreft.

Arnoud B van den Berg  ·  20 januari 2014  12:59

Ik vermoed dat de Ierse vogel een transatlantische dwaalgast betrof; immers, het taxon is o.a. ook in Nova Scotia vastgesteld.

Arnoud B van den Berg  ·  20 januari 2014  13:05, gewijzigd 20 januari 2014  13:16

Behalve de vogel van 20 mei in Engeland zijn ze allemaal ontdekt in het najaar (sept-nov) en je zou haast concluderen dat de vogel van Azewijn al een paar maanden geleden arriveerde; misschien tegelijk met de influx (4 ex) afgelopen september in Schotland.

Rob Gordijn  ·  20 januari 2014  14:56

Hier de plaatjes van de Shetland vogel (1985) uit BB

Arnoud B van den Berg  ·  20 januari 2014  15:41

Nog even over de Ierse vogel van 22 november tot 10 december 1999 (zie ook commentaar van Diederik): die vertoonde kenmerken van Filipijnse Bruine Klauwier L c lucionensis (een potentiele split) en werd uiteindelijk als een 'overlapvogel' aanvaard. Omdat de Ierse vogel misschien een transatlantische dwaalgast betrof, is het interessant naar de situatie in Noord-Amerika te kijken: daar zijn alleen al tot 1997 zeven gevallen (vier in Alaska, twee in California en een in Canada) die alle als nominaat L c cristatus zijn aanvaard behalve de enige die werd verzameld, op Shemya, Alaska: dat bleek een Filipijnse L c lucionensis, het taxon dat men als dwaalgast het minst zou verwachten (Condor 83: 65-77, 1981). De eerste Canadese vogel van Halifax, Nova Scotia, van 23 november 1997 is naar wordt aangenomen op 1 december gestorven ten gevolge van streng winterweer; de vraag is of deze uit het westen of uit het oosten kwam: het dichtstbijzijnde broedgebied (van de nominaat) ligt 11.800 km westwaarts of 10.600 transatlantische km oostwaarts.

Ben Wielstra  ·  20 januari 2014  16:03

Wat een suffe naam, Filipijnse, is daar een goede reden voor?

Arnoud B van den Berg  ·  20 januari 2014  16:27

De Engelse naam die ik hier en daar tegenkom is Philippine (Brown) Shrike; kom maar met een betere naam, voordat het te laat is :).

Gert Ottens  ·  20 januari 2014  16:49

Verwarring met Filipijnse Klauwier (Lanius validirostris) ligt dan misschien op de loer.

Ben Wielstra  ·  20 januari 2014  16:51

Chinese Brown Shrike? Staat leuk ten opzichte van Chinese Grey Shrike.

Jan van der Laan  ·  21 januari 2014  08:36

Hier een voorbeeld van z0'n lucionensis: http://www.dutchbirding.n...

Eric Jan Alblas  ·  5 februari 2014  23:36, gewijzigd 5 februari 2014  23:47

In het speciale klauwieren-nummer van Dutch Birding staat in figuur 1 de verspreiding van de diverse 'isabelklauwieren'. Opvallend daarin is het aangegeven voorkomen van het taxon arenarius (Chinese Shrike) als wintergast in Mesopotamië en Koeweit. Hoewel zowel Daurische- als Turkestaanse Klauwieren algemeen zijn in Koeweit, ken ik geen enkel zeker geval of zelfs maar een claim van dit taxon voor Koeweit. Dit taxon is wel geclaimd voor Syrië (Dutch Birding 27-03) en in 'the birds of Israel' wordt 1 zekere ringvangst genoemd. Heeft deze discrepantie tussen literatuur en waarnemingen te maken met nieuwe inzichten en verbeterde determinatiekennis (arenarius blijkt toch isabellinus te zijn) of zien we iets over het hoofd? En waar overwintert het taxon arenarius dan wel (in zo-richting naar Pakistan?)? Vragen ...

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?