Struikrietzanger in Meijendel - uitleg handkenmerken en hints voor in het veld

Peter de Knijff  ·  13 augustus 2012  20:36

Helder zo, Vincent.

Wietze Janse  ·  13 augustus 2012  20:51

Mooi en duidelijk stuk geworden, bedankt!

Steven Wytema  ·  13 augustus 2012  20:52

Gaaf stukje Vincent, leerzaam en erg uitgebreid! Maarree ... De Svensson is onlangs opnieuw uitgegeven; volgens mij idd niet gereviseerd, maar is dat heel erg nodig dan?

Rob Halff  ·  13 augustus 2012  20:53

Fraai stukje naslagwerk! Hier kunnen we wat mee. Thanks.

Christian Brinkman  ·  13 augustus 2012  21:53

Over de 'bijbel' van Svensson; Momenteel is Lars (samen met Hadoram Shirihai) bezig met het monumentale ''Handbook of Western Palearctic Birds'', dit gaat zeker nog wel een aantal jaar duren voordat dit volledig af is. Nadat deze boekwerken gepubliceerd zijn gaat hij weer werken aan een nieuwe 'bijbel' maar hij geeft zelf al aan dat het waarschijnlijk niet voor zijn dood (de beste man is 71) gepubliceerd zal worden...

Pieter van Veelen  ·  13 augustus 2012  22:05

Ik weet niet of iedereen onderstaande foto van Quentin Dupriez kan zien van hun Blyth's, maar daar is (ondanks de slijtage) toch echt géén versmalling van P4 en P5 te zien??? en zijn en profile foto (link 2) toont ondanks een behoorlijk uitgevouwen vleugel vrij lange hpp. Tevens een donkere alula... of toch binnen de variatie? De lengte van P2 klopt wel, toch? Ik wil even duidelijk vermelden dat Struikriet nog een lifer voor me zou zijn = 0 ervaring. Maar op basis van Vincent's leuke verhaal snap ik niet geheel waarom deze Franse vogel een Blyth's zou zijn... https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4192863373582&set=a.1068395423836.2011961.1044574358&type=1&theater https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4192862253554&set=a.1068395423836.2011961.1044574358&type=1&permPage=1

Garry Bakker  ·  13 augustus 2012  22:24, gewijzigd 13 augustus 2012  22:25

Han Buckx  ·  13 augustus 2012  23:43

Vincent, complimenten, helder stuk en zelfs voor niet-ringers simpel te begrijpen lijkt me ! Pieter, scherp, lijkt me inderdaad geen Struikriet. Ik zie verder geen biometriegegevens maar ahv deze 2 fotootjes zou ik hier een Kleine Kar van maken. Versmalling P4 ontbreekt (onvoldoende) en P2 lijkt toch wel erg dicht bij P5 te komen alhoewel dat, zoals Vincent beschrijft, het beste in de hand is te controleren. Svensson geeft aan dat P2 in uitzonderlijke gevallen zelfs tussen P5 en P6 kan vallen bij een Kleine Kar.

Justin Jansen  ·  14 augustus 2012  07:26

Opmerking is wel dat Svensson, bij zijn museumwerk in de laadjes enkele Acrocephalus orinus (o.a. in Tring) welke toen nog gewoon in die laadjes Struikrietzangers lagen, heeft meegemeten. Vraag me af hoe hij uiteindelijk hiermee is omgegaan?

Max Berlijn  ·  14 augustus 2012  08:08

Top stuk Vincent zeker voor een ouwe jizz Vogelaar als ik. Kan je nog iets zeggen over het geluid, maakte hij dat? Ik begreep dat de Vlie vogel van vorig jaar daarop gevonden is??

Kasper Hendriks  ·  14 augustus 2012  08:31

Complimenten Vincent! Goed stukje! En Rinse nogmaals dank voor de sms; ik had er graag bij geweest! Komende zaterdag op herhaling? Bedankt! Gr Kasper

Diederik Kok  ·  14 augustus 2012  10:17, gewijzigd 14 augustus 2012  10:19

Erg interessant zo die uitwisseling van ringbaan naar veld! En een gave vangst natuurlijk. Wat betreft de methode van het opmeten van de handpenprojectie: het valt me in het algemeen op dat (op foto's) dit op twee enigszins verschillende manieren gedaan wordt. De eerste is door de meetlijnen (waartussen je de afstand op meet) verticaal op de foto te plaatsen. Zoals hierboven geillustreerd is. De andere manier is door de meetlijnen loodrecht op de vleugel te plaatsen. Ik doe dat zelf op de laatste manier. Ik denk dat je dan iets andere waardes kunt krijgen doordat de mate waarin de vleugel schuin hangt minder invloed heeft op de meting.

Rinse van der Vliet  ·  14 augustus 2012  10:54

Bij het opmeten in de hand is wel loodrecht op de vleugel gemeten.

Vincent van der Spek  ·  14 augustus 2012  21:12, gewijzigd 14 augustus 2012  21:14

Wat een leuke reacties hier en via de mail, bedankt! Ik zou het graag vaker doen - niet in de laatste plaats omdat dat betekent dat we dan iets zeldzaams hebben gevangen ;-) Maar om met mijn collega Maarten te spreken, die me mede de kneepjes van het vak heeft bijgebracht: de pest met dwaalgasten is dat ze zo zeldzaam zijn. @ Max, m.b.t. geluid: slechts eenmaal gaf de vogel een kick, verder was het beest stil. Dat is echter van beperkte waarde, omdat vogels in de hand alarmroepjes geven (geef ze eens ongelijk). In de hand maken beesten geluiden die je in het veld niet hoort. Het leek dan ook (helaas) niet op de beschreven tsjek-geluiden van Struikriet. Overigens bleren Kleine Karren meestal de boel bij elkaar. Bosriet doet dat veel minder, is onze indruk (maar dat is verder niet op z'n Bijlsma's gemeten)

Ton Eggenhuizen  ·  15 augustus 2012  11:36

wat ik ook wel op vind vallen bij de wassenaarvogel is het samenvallen van beide versmallingen met de tetials (die op P4 met de tertialtoppen, en die op P3 met het midden van teritials). De (enige) versmalling bij bosrietzanger valt halverwege de handpenprojectie en van een kleine kar net aan bij tertialtoppen.

Jaap van den Andel  ·  15 augustus 2012  16:57

Waarom duidt het ontbreken van vet er juist niet op dat de vogel wél van ver is komen aanvliegen (en daarbij zijn vet verbrand heeft)?

Ton Eggenhuizen  ·  16 augustus 2012  09:19, gewijzigd 16 augustus 2012  09:21

vaak/meestal is wel te zien dat de vogel trekvet heeft opgebruikt. De vogel is mager, diep furculum, soms magere borstspieren en toch lijkt het dat er (geel) trekvet zit. Dit is mogelijk een heel dun restantlaagje van de dikke pakketten die de vogels voorafgaand aan de trek kunnen aanleggen. Let wel, dit zijn aannames. Enerzijds denk ik dus dat dergelijke vogels het vet hebben opgebruikt, maar ik weet niet of je dit altijd ziet bij "leeggevlogen" vogels. Ook is het maar de vraag hoever vogels kunnen vliegen zonder het zichtbare trekvet, cq wat de actieradius is met de standaard dagelijke brandstoftank van deze vogeltjes. In mijn optiek zegt de aan- of afwezigheid dus nog niet eens zo heel erg veel, als we deze vragen nog niet kunnen beantwoorden.

Hans Groot  ·  16 augustus 2012  22:23

Inderdaad erg leuk en informatief stukje, Vincent. Roept mooie herinneringen op aan mijn vondst op Vlieland vorig jaar. Max, deze ontdekte ik op zicht, niet op roepje, maar vanwege het roepje dacht Wim van Splunder wel gelijk aan Struikriet. Bij mij zelf gingen de alarmbellen slaan toen ik de effen, bleke vogel zag, precies zoals Vincent het beschrijft.

Guus van Duin  ·  20 augustus 2012  00:39, gewijzigd 23 juli 2020  16:06

doe mij elke dag zo'n artikel over lastige groepen/soorten (heinei ..?) ..! in een grijs verleden hadden wij een veldwaarneming op de Vijfhoek bij Diemen. geluid opgenomen en dia gemaakt (toen digitaal nog niet bestond ...). misschien moet ik dat beeld en geluid weer eens ergens uit het archief opduikelen ... een vangpoging met Kees Breek leverde destijds niets op. een controle van het geluid door Magnus indertijd evenmin, maar dat kwam waarschijnlijk vooral door gebrek aan ervaring ... G.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?