ATX/STX: de nieuwe modulaire telescopen van Swarovski

Hendrik Harsma  ·  21 juli 2012  16:19

ziet er goed uit vooral de 95 mm.

Max Berlijn  ·  21 juli 2012  18:50, gewijzigd 21 juli 2012  19:29

Sparen voor de 95 mm en waar kan ik bestellen? :-) PS: Wat een plaat trouwens van die RoPoVa Nils!, heb je dit "breaking news" trouwens een maand onder je pet moeten houden..

Nils van Duivendijk  ·  22 juli 2012  10:01

Dat 'onder de pet houden' vond ik niet zo moeilijk, de 'Fat Lady' na 5 dagen weer inleveren was lastiger :-)

Marc Plomp  ·  22 juli 2012  20:27

De ATX telescopen zijn naar verwachting vanaf begin september leverbaar. Zodra deze telescopen leverbaar zijn dan hebben we in het Vogelinformatiecentrum Texel (de verrekieker), een demoset staan en zullen we voorraad hebben. Wil je voor die tijd al meer informatie of eventueel reserveren, neem dan gerust contact met ons op. Op dit moment zijn de adviesprijzen voor de ATX 65: 2770 euro, voor de ATX 85: 3360 euro en ATX 95: 3690 euro. Voor lezers van Dutch Birding hebben we zoals altijd een interessante korting.

Nils van Duivendijk  ·  24 juli 2012  17:47

Voor de digiscopers onder ons, zie http://birdingfrontiers.com/ voor foto's en filmpjes gemaakt met de TLC APO adapter. Het filmpje van Jörg Kretzschmar van het vrouwtje Roodpootvalk is zeer het bekijken waard...!

Bram ter Keurs  ·  26 juli 2012  09:55

Ziet er mooi uit, maar waarom deelbare, modulaire systemen!? Wat is het nut daarvan? En zou men inderdaad geneigd zijn die delen los in een tas te stoppen?

Garry Bakker  ·  26 juli 2012  14:45, gewijzigd 26 juli 2012  15:03

Antwoorden: meer solide dan kleine externe oculairs waarbij stof en vuil in het oculair of body kan komen, veelzijdiger door combinatiemogelijkheden, compacter en daardoor makkelijker te vervoeren. Als iets op reis een onhandig formaat heeft is het een (fatsoenlijke) telescoop, past vaak net niet in een tas, hiermee waarschijnlijk wel. Ik denk dat 'men' wel geneigd is dat te doen, die delen los in een tas/koffer stoppen. De mechanische kwaliteit van die losse delen zal de praktijk moeten uitwijzen. Ik blijf nog even bij mijn 12 jaar oude TSN824, doet het prima (fluorietlens, toen ca 3000 gulden, ter vergelijking de ATX85 kost omgerekend 4400 gulden méér! Toentertijd zouden de meeste mensen écht geen 7000-8000 gulden voor een telescoop hebben betaald!)

Bram ter Keurs  ·  26 juli 2012  15:08, gewijzigd 26 juli 2012  15:16

...

Bram ter Keurs  ·  26 juli 2012  15:14

Ja ja, een nogal betrekkelijk voordeel dus. Wisselen tussen 85/95 en 65 mm, daar kan me ik me nog iets bij voorstellen, bijvoorbeeld op reis. Andere nuttige combinatiemogelijkheden zie ik niet zo snel. Mijn tsn-883 past overigens gewoon in mijn rugzak (maar die is daar dan wel weer speciaal voor gemaakt, lowepro scope travel).

René van Rossum  ·  17 september 2012  15:02

Ik heb de 95 nu een dag of 5 in mijn bezit en ik kan alleen maar zeggen: ABSURD GOED !!!! deze moet je gewoon kopen... WAT EEN DING !!! Ik heb die Kuhls Pijl er ook mee gezien die langs Katwijk ging en goed ook ! Er hangt een fijn prijsje aan, maar dan heb je ook ECHT wat !!!

Max Berlijn  ·  17 september 2012  17:00

Ik heb hem ook en kijk al dagen uit mijn dakraam ermee maar geen Kuhls, ik wil mijn geld terug....

Gijsbert van der Bent  ·  17 september 2012  17:11

Max, als ik jou was zou in m'n scooppijlen richten op potentiële Syrische Bonte en Witrugspechten.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?