Veldervaring Swarovski verrekijker EL 10x32 Swarovision

Marc Plomp  ·  8 mei 2012  16:24

De EL32 swarovision is op voorraad en de prijs in het vogelinformatiecentrum is 1699 euro voor de 8x32SV en 1729 euro voor de 10x32 SV. Als u dit wilt kunnen wij de kijker ook toesturen. Neem vrijblijvend contact met ons op of kom langs in het Vogelinformatiecentrum Texel om de kijker zelf te testen.

Frank Dröge  ·  14 mei 2012  18:05

Prachtige kijker natuurlijk, maar het 'rolling ball' effect wat een bijwerking is van de 'field flattener lenses' ervaar ikzelf als erg hinderlijk. Ik word er duizelig van.

Wietze Janse  ·  21 mei 2012  09:35, gewijzigd 21 mei 2012  09:36

Hoi Frank, over welk kijker heb jij het nu? De 10x42, 10x32 of 8x32 Swarovision, of alle drie? Mijn ervaring bij de 10x42 is dat het rolling ball effect erg opspeelt als je de kijker verkeerd/te dicht op je ogen zet, op juiste afstand (bijna) geen negatief effect (maar altijd persoonlijke verschillen). Heb nu ook de 8x32 en daar nog geen hinder gehad ......

Marc Plomp  ·  21 mei 2012  22:23

Ha Frank, het zogenaamde "rolling ball"effect treedt net zoals Wietze schrijft op als je de kijker niet goed insteld op de oogdiepte, en dan ook nog eens niet bij iedereen. Het is echt een persoonlijk fenomeen. Ik ken maar enkele mensen die het zien, en daarvan zijn er maar weinig die er langdurig last van hebben (er treedt dus ook gewenning op). Ben benieuwd of je ook andere instellingen hebt geprobeert.

Frank Dröge  ·  24 mei 2012  20:19

Hoi Wietze/Marc, Het was de 10 x 32. Stond zeker niet te dicht op mijn ogen, schelpen helemaal uit. Heb ook heel wat kijkers in mijn handen gehad de afgelopen jaren. Wanneer je de kijker stil houd is er uiteraard niets aan de hand maar wanneer je hem beweegt treedt dat effect meteen op. Maar goed, misschien dat je er op den duur aan gewend raakt.

John van der Woude  ·  25 mei 2012  16:43

Bij mijn Leica-kijkers (momenteel Ultravid 10x42 HD) heb ik nooit last gehad van dat effect. Wel merk ik het als ik eens door andere merken kijkers kijk (maar weet niet meer welke). Het zou goed zijn als bij de test van zo'n nieuwe kijker een vergelijking met nog 2 of 3 andere merken kan plaatsvinden. Het gewicht van mijn Leica 10x42 (750 g) zit bijvoorbeeld redelijk comfortabel in tussen dat van de Swarovski EL42 (840 g) en de EL32 (580 g).

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?