Welcome to Jordan

Gert Ottens  ·  26 augustus 2011  14:37, gewijzigd 26 augustus 2011  14:37

Leuk verslag! Ondanks dat ik al ongeveer 34 keer in Israel ben geweest (ben de tel een beetje kwijt...), heb ik nog nooit een kijkje in het buurland genomen. Toch maar 'es doen dus! Vooral Azraq, Dana Nature Reserve en Shaumari Wildlife Reserve schijnen ook erg de moeite waard te zijn.

Niels van Houtum  ·  26 augustus 2011  16:46

Dank je Gert. Die plekken wilde we eerst ook bezoeken, alleen m.n. voor Azraq, moet je niet Aqaba als uitvalsbasis hebben. Hoewel ik erg benieuwd ben hoe die plek er nu uitziet, want volgens Andrews is het een prachtplek, maar gezien de toenemende landbouw activiteiten ben ik er bang voor.

Gijsbert van der Bent  ·  26 augustus 2011  19:55

Mooi verhaal! Ik was tot nu toe in de veronderstelling dat die Zwarte Arend daar gewoon altijd zit. Weer wat bijgeleerd. Da´s blijkt dus wel eens nodig.

Gert Ottens  ·  26 augustus 2011  20:22, gewijzigd 26 augustus 2011  20:26

@ Niels: ook in Israel is het de landbouw die veel natuurlijke landschappen (vooral in de woestijn, en dan met name in de Arava) onherstelbaar beschadigd. Landbouw hoort daar gewoon niet thuis. Dat blijkt wel uit het feit dat men van steeds dieper water moet oppompen waardoor de woestijn langzaam doodgaat. Eerlijk gezegd ben ik bang dat het in Jordanie dezelfde kant op gaat... Eeuwig zonde! Ze zouden eigenlijk van hun westerburen moeten leren hoe het niet moet...

Simon Plat  ·  31 augustus 2011  12:43

Mooi verhaal heren! Heerlijk om de woorden "Zelf vogelen!" weer eens te horen. Wat ik me afvraag, in de mening van de auteurs: zou Jordanie een serieuze concurrent kunnen worden van Eilat? Als je denkt aan K33 en Nizanna tegenhangers en natuurlijk de massale trek?

Gert Ottens  ·  31 augustus 2011  18:00, gewijzigd 31 augustus 2011  18:01

@ Simon en de auteurs: K33 is sowieso al jaren niet interessant meer. En dat geldt eigenlijk ook wel een klein beetje voor Eilat en directe omgeving. Maar bij goede wind is de roofvogeltrek in de bergen van Eilat volgens mij onovertroffen (maar ik weet niet hoe dat bij Aqaba zit), en er zijn nog steeds goede plekken in/bij kibboetsim of moshavim langs Weg nr. 90 ten noorden van Eilat. Aan de andere kant: als je vanuit de Israelische zijde van de Arava over de grens naar Jordanie kijkt dan zie je vaak prachtige (ogenschijnlijk ongerepte) woestijnlandschappen. Die zou ik graag eens checken, maar het is waarschijnlijk moeilijk om er te komen (niemandsland, mijnen, soldaten). Erg jammer, want daar moeten nog volop Witbandleeuweriken e.d. zitten. Ook zitten er nog Nubische Nachtzwaluwen aan de Jordaanse kant van Ne'ot Hakikar, maar daar kom je ook niet bij... Jordanie heeft dus zeker veel potentie, maar of het een serieuze concurrent kan worden van zuidelijk Israel...?

Niels van Houtum  ·  3 september 2011  19:37

@Simon: ik denk dat het grensgebied idd veel lastiger vogelen is aan de Jordaanse kant (wat wij a/d lijve hebben ondervonden:-)). Ook mis je de Oost.Kraagtrap, die je in Nizanna wel hebt. Echter zou het me niets vebazen als die elders in Jordan ook nog voorkomt. Ik doel qua concurrentie meer op het feit dat het gebied rond de Rode Zee minstens zo goed moet zijn. En als de plasjes bij Al Disi goed bevogeld zouden worden, kun je hier ook qua stelten mogelijk goed scoren.

Bram ter Keurs  ·  3 september 2011  22:36

Ik was een paar jaar terug in Jordanië. We zijn toen vanaf Aqaba de grens overgestoken om nog een paar dagen in Israël te vogelen. Bij de grensovergang is de controle van de Israëli nogal streng, inclusief verwarrende vragen over het waarom van kerst vieren. In Israël is het een stuk makkelijker om water te vinden en daar ook te vogelen. Dat ABO konden wij destijds niet in omdat we de hele dag van het kastje naar de muur werden gestuurd toen we papieren wilden regelen. Dat water misten we rond Aqaba toch wel een beetje. Dichtbij de Israëlische grens is het in Jordanië niet zo prettig vogelen. Ook wij werden eenmaal ondervraagd en mijn 400 digiscoop plaatjes werden ook stuk voor stuk bekeken. Verder werden wij heel veel aangesproken, ook vaak door politie, maar dat is meestal vriendelijk bedoeld. Jordanië is een buitengewoon gastvrij land. Wij hadden in Jordanië weinig moeite om bijvoorbeeld Renvogel, Witbandleeuwerik, Temmincks strandleeuwerik, Bergkalanderleeuwerik, Sinaïroodmus en nog veel meer mooie soorten te vinden. Ik vond het ook erg mooi en kan het iedereen aanbevelen.

Niels van Houtum  ·  4 september 2011  18:58

@ Bram; helemaal gelijk, water is een groot gemis. Ik moest voor een bezoek aan ABO vooraf per mail kopieen van onze paspoorten sturen en aldoor eerst via de lokale wetshandhavers in contact komen met onze gids. Helaas lag ABO er niet goed bij,maar anders zou dit gebied zeker een topper zijn in de verder gortdroge gebied. PS: Had je die Renvogels in Wadi Araba of verder naar noorden, aangezien je maar een paar dagen bent geweest?

Bram ter Keurs  ·  5 september 2011  09:41

Ha Niels, ah, excuus. Ik heb het niet duidelijk opgeschreven. Wij waren juist lang in Jordanie en een paar dagen in Israel. Soorten als Renvogel, Temmincks strand- en Bergkalanderleeuwerik hadden wij vooral in het oosten van Jordanie. Shaumani was wat dat betreft een goede plek, maar op een willekeurige plek ergens tussen Shaumani en de Kings' Highway zagen we ook 5-6 Renvogels en Temmincks strandleeuweriken. Witbandleeuwerik hadden we ook in Wadi Araba. Arabische zwartkop hebben wij gemist, goede ontdekking lijkt me. PS. Van Rik Beukers moest ik ook nog Huisgierzwaluw noemen. ;)

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?