UPDATE: Cirlgors: Is het er echt eentje?

Luuk Punt  ·  5 mei 2011  16:43

Leuk verhaal, Wietze!! Op mijn blog heb ik zojuist ook een verhaaltje over de twitch naar deze fraaie nieuwe soort online gezet: http://vogelverslagen.web-log.nl/mijn_weblog/2011/05/cirlgors-nieuw-voor-mijn-nederlandse-lijst.html

Co van der Wardt  ·  5 mei 2011  23:33

Zeker een fraai verhaal. Met een geweldige afloop. Inderdaad jammer dat de vogel zo snel weg was, ik gun zo'n soort iedereen. Mede door Wietze en niet te vergeten Ted Hoogendoorn die mij (ook) trouw belt bij dit soort klappers verloor ik geen minuut (ik kreeg de piep pas 10 minuutjes later) en zo voor Monique en mij een happy end. En ze twitchten nog lang en gelukkig ;-) Wiets, je had toch beter met ons (Bart, Monique en ik) kunnen gaan smikkelen bij Paviljoen W-Kapelle ;-)

Jaco Walhout  ·  8 mei 2011  22:40, gewijzigd 8 mei 2011  22:44

Hm, het leukste verhaal moet natuurlijk van Thomas en Pieter komen, die werkelijk uren met deze skulker (je zou het niet zeggen als je de foto's ziet) bezig zijn geweest en door hun vasthoudendheid uiteindelijk deze ontdekking hebben afgedwongen. De twijfel over de determinatie is overigens de wereld in geholpen door oa ondergetekende en Pim omdat de flankstreping wel erg grof was in vergelijking met de afbeeldingen in de ANWB-gids (de enige literatuur die voorhanden was, vrouw en juveniel staan er vrij beroerd in afgebeeld) en omdat we op de display van de camera toch een streepje roestbruin op de stuit meenden te zien. 't Blijft altijd lastig om juiste keuzes in dit soort situaties te maken, maar als je uit Groningen komt rijden voor een Geelgors is het ook lullig.

Wietze Janse  ·  15 mei 2011  09:32, gewijzigd 17 mei 2011  15:53

Jaco, helemaal gelijk, maar moest nog geschreven worden en door een weekje Spanje/Extremadura mijnerzijds heeft het iets langer geduurd, maar het staat erop!

Marc Plomp  ·  15 mei 2011  12:15

Helaas heb ik de soort gemist, kon er niet meer op tijd zijn vanaf texel. Heeft iemand de soort kunnen filmen, zo ja dan hou ik me aanbevolen om de beelden te ontvangen voor het jaaroverzicht 2011.

Gijsbert van der Bent  ·  15 mei 2011  13:20

Klassieke dwaalgast (ja, wat was dat ook al weer?) en een echte ´birders bird´. Jammer dat ik er niet bij was. Ik troost me een beetje met de gedachte dat Cirlgors over twintig jaar her en der in Nederland broedt. Dan moet ik het zelf wel volhouden tot die tijd natuurlijk.

Max Berlijn  ·  16 mei 2011  15:23

Thomas, Bedankt voor je verhaal zal ik het bij het gevalsdossier doen dan kan die zo rouleren? Gelukkig heb ik de vogel nog mogen zien.

Thomas Luiten  ·  17 mei 2011  23:28, gewijzigd 17 mei 2011  23:32

hoi Max, dat is prima, ik heb evt. ook een uitgebreide beschrijving van de vogel zelf, gemaakt in het veld en later aangevuld met kenmerken zichtbaar op foto's. Zal het naar je mailen, als aanvulling op het dossier.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?