Heel ver, maar toch zeker een Schreeuwarend

Bram ter Keurs  ·  28 april 2011  16:29

Gaaf hoor! Ik denk dat vooral de relatief korte binnenste handpen kenmerkend is voor Schreeuwarend, daardoor ontstaat een ronde tip van de handvleugel, terwijl Bastaardarend een langere binnenste handpen heeft en daardoor een meer hoekige handvleugeltop laat zien. BramtK

Nils van Duivendijk  ·  28 april 2011  21:11

Hoi Bram, ik denk dat velen met mij niet begrijpen wat je bedoeld met die 'kortere/langere binnenste handpen', je suggereert daarmee dat je een verschil in vleugelformule tussen beide 'spotted eagles' hebt gevonden naast het verschil in aantal gevingerde handpennen! Dat zou zeer welkom zijn, maar leg uit, want ik kan het niet ontdekken.

Jan van der Laan  ·  28 april 2011  21:35

Ik denk dat Bram bedoelt dat bij Bastaard P4 langer is dan P3, bij Schreeuwarend zijn p3 en p4 ongeveer even lang. Gevolg is dat P4 bij Bastaard onderdeel wordt van de 7 zichtbare vingers, terwijl bij Schreeuwarend p4 meer onderdeel is van de achterrand en dientengevolge 6 zichtbare vingers heeft. Over het algemeen dan, dat moet je bij roofvogels er altijd bij zeggen! En tellen van binnenuit, dus p1 is de binnenste handpen, p10 de buitenste handpen.

Bram ter Keurs  ·  29 april 2011  13:15, gewijzigd 29 april 2011  13:15

Ha Nils, Jan begrijpt het in ieder geval wel. ;) Overigens heb ik dit verschil in vleugelformule (als je het zo mag noemen) zeker niet zelf gevonden, maar wordt dat bijvoorbeeld in Forsman, The Raptors of Europe and the Middle East, beschreven. Forsman telt dan weer net andersom dan Jan en omdat ik altijd vergeet wie nou welke telmethode gebruikt, heb ik het maar over de binnenste handpen. Ik neem aan dat geen verwarring bestaat over de vraag waar die zit. Het verbaast me trouwens dat dit kenmerk kennelijk niet erg bekend is, ik zou zeggen dat zo gauw ik het in relatie tot een 'spotted eagle' over de lengte van een binnenste handpen heb, duidelijk is waar ik op doel. Het lijkt me in ieder geval vrij onontbeerlijk, zeker in situaties zoals hierboven beschreven. Ik betwijfel bijvoorbeeld ten zeerste of je aan de tint bruin kan zien of het een Bastaard- of Schreeuwarend is. Het is mijns inziens het enige onderscheidende kenmerk dat op bovenstaande foto zichtbaar is. Ik sluit me tot slot aan bij de opmerking van Jan, 'over het algemeen'.

Nils van Duivendijk  ·  1 mei 2011  15:45

Ha Bram, Jan is gewoon een stuk slimmer dan ik maar dat kenmerk is wel redelijk bekend mag ik hopen, maar zoals Jan ook aangeeft wat variabel en misschien minder bekend, ook enigszins afhankelijk van leeftijd. De binnenste handpen zal voor velen p1 zijn en hopelijk blijven (de eerste hp na de armpennen), en jij bedoeld hier dus p5 als de meest naar binnen gelegen gevingerde handpen, itt tot p4 bij de meeste Bastaardarenden (en de andere grote Aquila's).

Bram ter Keurs  ·  1 mei 2011  18:35

He ja, ik bedoelde eigenlijk vinger. Tellen is inderdaad duidelijker.

Bram ter Keurs  ·  2 mei 2011  10:06

Over eventuele leeftijdsafhankelijkheid van dit kenmerk heb ik trouwens niks kunnen vinden.

Luuk Punt  ·  2 mei 2011  19:11

Fantastisch verhaal, Gijs! Erg jammer dat ik er geen deel vanuit kon maken. :-(

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?