Monsterdag @ Nizzana

Gert Ottens  ·  26 februari 2011  10:39, gewijzigd 26 februari 2011  11:21

Leuk dagje inderdaad! Hebben jullie toevallig foto's van 'klapeksters' bij Nizzana? Het grensgebied met Egypte daar schijnt zich namelijk op de 'overgang' van Woestijnklapekster (L. e. elegans) en Levantklapekster (L. lahtora aucheri) te bevinden. Goede foto's (van zoveel mogelijk individuen) zouden waarschijnlijk al wat uitsluitsel kunnen bieden. Trouwens, die gazelle is een Dorcas Gazelle (Gazella dorcas). Over gazelles gesproken, probeer ook de dieren in het speciale reservaat ten zuiden van Yotvata eens te zien. De taxonomische positie van deze gazelles (ook wel 'Acacia Gazelle' genoemd) is volgens mij nog niet helemaal duidelijk: of een endemische ondersoort van Mountain Gazelle (G. gazella 'acaciae') of Arabian Mountain Gazelle (G. [g.] cora). Recent genetisch onderzoek geeft echter aan dat in Israel drie soorten gazelles voorkomen: G. gazella, G. dorcas en de ' Yotvata'-populatie zou behoren tot G. arabica (vroeger G. g. cora), afhankelijk van welk soortenconcept men uitgaat. Hoe dan ook, de dieren bij Yotvata zijn met ca. 20 dieren (uit m'n hoofd) erg zeldzaam!

Teun van Kessel  ·  26 februari 2011  20:16

Hi Gert, De vogels die we hebben gezien bij Nizzana waren elegans achtige beesten. We hebben helaas geen foto's gemaakt van de Klapeksters!

Jan Bisschop  ·  26 februari 2011  22:25

Op de 24e Feb. waren de Kroonzandhoenders mooi te fotograferen bij Niizzana: http://www.chclub300.ch/gallery/Suchen/index.php?show_img=10810¤t_page=1 blijft een van mijn most-wanted wp-lifers...

Jan Bisschop  ·  26 februari 2011  22:30

nogmaals de link proberen, anders kijk in gallery onder wp: http://www.chclub300.ch/gallery/WP/wpselten/index.php

Gert Ottens  ·  28 februari 2011  12:08

@ Jan: Dat zijn inderdaad prachtige foto's! Zelf heb ik deze vogels verschillende keren zien drinken bij Ein Dohan (2 km. ten zuiden van Ein Shahak), ten westen van wegnr. 90 en ten zuidwesten van Hazeva. Dat is overigens ook een redelijk betrouwbare plek om Arabische Oryxen te zien.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?