Op zoek naar Grijze Gorzen bij onze oosterburen

Jos van den Berg (birdingtexel.com)  ·  12 februari 2011  08:49

Leuk artikeltje, Niels. Grijze Gors is inderdaad een soort die je een keer mag verwachten. Net als een twitchbare Cirlgors.............

Jankees Schwiebbe  ·  12 februari 2011  10:25

Leuk artikel. Vorige jaar ook wezen zoeken maar ondanks het prachtige weer geen grijze gors gezien helaas. Wellicht op de verkeerd plekken gekeken. Dit jaar weer een poging wagen!

Jaap Denee  ·  12 februari 2011  10:27, gewijzigd 12 februari 2011  10:27

Inderdaad een leuk verslag, Niels. Vorig jaar hebben Rob Halff en ik ons laten verleiden door jullie fraaie foto's en zijn we, nieuwsgierig geworden, ook een kijkje gaan nemen. We waren er twee weken later dan jullie, het was een prachtige dag, maar we hebben ons helemaal suf moeten zoeken naar de gorzen. Uiteindelijk heb ik een mannetje op redelijke afstand gezien. Rob liep toen 100 meter lager op de helling en miste de vogel. Hij moest het zonder goede zichtwaarneming doen die dag. Het bleek niet zo makkelijk als jullie foto's deed vermoeden (geen hulp gehad van boven?). Toch was het een heerlijke dag met Rode wouwen, Europese kanaries en Waterspreeuwen. Ook de Riesling van de wijnboer net ten noorden van Mayschoß is aanbevelenswaardig. Toen we in de auto terug naar huis zaten, hadden we ondanks de halve dip een voldaan gevoel... alsof we een dagje vakantie gehad hadden.

Gijsbert van der Bent  ·  13 februari 2011  10:21

Wat een plaatjes zeg! En maar 100 kilometer van de grens? Dat is Katwijk-Den Helder! Niks dus.

Michael van Houwelingen  ·  30 maart 2011  22:39

echt een leuk verslag met onwijs mooie fotos!

Paul Cools  ·  10 april 2011  19:15

Net terug van een weekendje Eifel, grijze gorzen mooi kunnen zien bij Mayschoß of Rech het is maar net hoe je het bekijkt. We zochten vorig jaar verkeerd maar nu dus op de goede locatie nadat ik me in Zwitserland goed had gefocused op het habitat was het nu een stuk makkelijker en vonden we ze binnen een half uur. De exacte plekken staan op observado. Goed letten op het roepje want ze zitten veelal op de grond, vogels zijn erg goed te benaderen en geweldig te fotograferen. Met veel geluk tref je hier ook gladde slang, is me daar nu al 2 keer gelukt. Bij Klotten het Dortebachtal (Zeer uniek natuurgebied!!!) een uur daar vandaan zitten nog meer grijze gorzen waarschijnlijk langs heel de moezel, habitat is gewoon 100 keer beter daar. De zwarte wouw vliegt hier haast de hele tijd rond en broed aan de overkant, hier ook mibo en draaihals. Verders komt daar ook de zeer mooie smaragdhagedis voor, vooral goed te vinden in de ochtend. Voor vlinder liefhebbers kaasjeskruiddikkopje en Grote vos. Het was een mooi weekendje!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?