Dubai: vogelen in de zandbak.

Dennis Meeuwissen  ·  4 januari 2011  10:21

Theo, Ik ben in december ook en paar dagen in Dubai geweest, erg herkenbaar en leuk om te lezen! Ik dacht alleen dat dit buiten de WP was toch? Verder zie ik in de nieuwe versie van birds of the Middle East staan dat White-Eared Bulbul inheems is, dit wordt ook zo vermeld in de nieuwe ANWB gids. Dus volgens mij heb je er een soort bij...voor wat het waard is. Topfoto's trouwens. Dennis Meeuwissen.

Marcel Haas  ·  4 januari 2011  12:05

White-eared Bulbul is inderdaad inheems: binnen de door Cramp et al gehanteerde WP grenzen alleen in Irak en Koeweit. Daar buiten wordt de soort als niet inheems beschouwd (dus ook in Dubai...). Ik ben er eind december geweest en je struikelt er over de buulbuuls... Red-vented en White-eared vond ik het algemeenst. De inheemse Arabian Bulbul (of White-spectacled) vond ik toch lastiger te vinden... Verder een prima land om te vogelen, met Dubai als uitvalsbasis. Toch zou ik eerder Oman aanraden voor de soorten (met als uitstapje het in de UAE gelegen Khor Kalba voor de Collared Kingfisher).

Ben Wielstra  ·  4 januari 2011  13:11

Ha Dennis. Dat hangt puur van je WP definitie af. Ik heb het idee dat men steeds meer neigt het gehele Arabische Schiereiland en Iran mee te nemen. Misschien kunnen Marcel en Arnoud daar wat meer over vertellen?

Theo Admiraal  ·  4 januari 2011  17:30

Hallo Dennis. Dank. Enig nadeel van vogelen op werkreizen is dat je "licht" moet reizen. Dus geen statief en telescoop, maar alleen mijn kijker. De foto's zijn uit de hand genomen, met mijn cameraatje tegen mijn kijker gedrukt. Een soort digiscoping, maar dan anders. Kwaliteit is dus niet best. Heb ondertussen maar een nieuwe camera met 15 x zoom gekocht.

Marcel Haas  ·  5 januari 2011  14:28

Wat betreft de WP grenzen. Veel WP listers hanteren de grenzen zoals deze door Cramp et al zijn vastgesteld. Deze zijn echter erg arbitrair en hadden destijds (begin jaren '70) vooral te maken met de werkdruk: teveel landen toevoegen zou immers extra soorten met zich meebrengen waarvan men niets of nauwelijks wist destijds... Veel auteurs (onder andere onze 'eigen' Kees Roselaar) hebben sinds de jaren '90 in verscheidene artikelen beschreven dat het Arabisch Schiereiland (sommige auteurs laten de Afrikaanse enclaves in Yemen en Oman buiten de grenzen) bij de WP hoort. Het nog te verschijnen nieuwe Photographic Handbook of birds of the WP door Shirihai en Svensson zal het hele Arabisch schiereiland meenemen, inclusief Iran. Verder hanteren zij in Noord-Afrika de landgrenzen ipv een lengtegraad. Wat mij betreft lijkt mij dit laatste een prima oplossing. Overigens hanteren zij wat betreft de landgrenzen in Afrika dezelfde zoals Arnoud deze hanteert in de DB namenlijst.

Max Berlijn  ·  6 januari 2011  15:08, gewijzigd 6 januari 2011  15:11

Who needs the WP, Holarctic (the False in mijn geval..) moeten we hebben zie: http://www.holarcticlisting.webs.com/ dan mag je het hele arabisch Schiereiland tellen, dat is toch ook veel logischer dan die landsgrenzen die in de vorige eeuw met een passer zijn bepaald. Groet Max PS: Zit er begin Feb. (Abu Dhabi) om weer eens de Egyptian Nightjar te proberen

Joop Kooijman  ·  7 januari 2011  09:09

In Marokko is dat anders een makkie, die Egyptische nachtzwaluw, bij Rissani. Zie de DVD van Gosny, en zie http://www.everyoneweb.com/vogelreisverslagen/

John van der Woude  ·  7 januari 2011  23:03

Dubai/UAE is inderdaad een leuke tussenstop, wij deden dat in feb. 2010, onderweg naar Zuid-India en Sri Lanka. Emirates staat een gratis stopover toe in Dubai. Deze vliegmaatschappij is met al zijn bestemmingen, alleen al in Zuid-India maar ook Australiƫ etc, erg aantrekkelijk. Wij deden in de UAE het rondje Westkust - Oostkust - gebergte - Dubai en zagen in drie comfortabele dagen veel leuke soorten, zie verslag met foto's en kaarten op www.jvanderw.nl.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?