Noordse Waterlijster: oog in oog met een cosmic mindfucker

Rob Halff  ·  19 september 2010  23:21

Mooi verhaal Wietze, en jij natuurlijk ook gefeliciteerd met deze erg fraaie soort!

Johan Buckens  ·  20 september 2010  11:25

Droomsoort! Voor alle duidelijkheid: de Kleine Spotvogel zat in Frankrijk, op een 20-tal kilometer van de Belgische grens. Onze dag begon dus niet te best: een Kleine Spotvogel aan Franse kant en later een Noordse waterlijster aan Nederlandse kant. Wij moesten het doen met een Sperwergrasmus! Tot in de late namiddag...

Jan Hein van Steenis  ·  20 september 2010  11:44

België, pfff da's toch naast de deur!

Jaap Denee  ·  20 september 2010  12:54

Waren wij al om drie uur 'thuis', Wietze? Da's dan nog best keurig.

Wietze Janse  ·  20 september 2010  14:29

Ik gun je het feestje van harte Jaap, had graag die dag al meegedaan, hoe laat het ook zou zijn geworden. Heb me omgedaaid en nog verrekte goed geslapen!

Marc Plomp  ·  20 september 2010  23:08

Prachtig Wietze, jammer dat ze op Texel niet durfden te varen, maar inmiddels is het goedgekomen, ik heb een filmpje online gezet: zie www.wadden.tv

Wietze Janse  ·  21 september 2010  09:02

Hoi Marc, voor jou gelukkig ook nog goed gekomen en hoe!

Ben Wielstra  ·  21 september 2010  09:39

Bennie!!

Ben Gaxiola  ·  21 september 2010  10:47

:0)

Max Berlijn  ·  21 september 2010  14:51, gewijzigd 21 september 2010  14:53

Voor veel leuke filmpjes over en met de soort zie: http://www.youtube.com/results?search_query=waterlijster&aq=f (zelf stond ik naast die van wumizuzume) Groet Max

Luuk Punt  ·  21 september 2010  19:16

Heerlijk verhaal, Wietze! Ik kan niet genoeg over deze legendarische twitch lezen! Hartelijke groet, Luuk

David Uit de Weerd  ·  21 september 2010  19:57, gewijzigd 21 september 2010  20:01

Nou Wietze, mooi verhaal! Wij (Jaap en ik) zo brak als een meleier om 6.00 uur eruit voor de vroege ochtendboot naar het vasteland (moeders willen ook wat nadat je hen fijn met de kroost hebt laten zitten zaterdag...). Jullie in zware spanning wat de dag zou brengen. Gelukkig is het allemaal goed gekomen. Voor mij (en ik denk ook de overige circa 18+ overstekers van zaterdagmiddag) de twitch van het decennium. Was dan ook een prima excuus voor een enorm drink- en feestgelag!!!

Otto L. de Vries  ·  21 september 2010  21:29, gewijzigd 21 september 2010  21:31

Wat een mooi verhaal Wietse, ik zie dat allemaal al voor mij, dik feest in de kroeg, blije mensen etc. Helaas voor mij ging het even over wegens ziekte. Maar goed, laten we hopen dat de vogel er nog zit vrijdag a.s , als mijn vakantie op Vlie begint. otto de vries

Bas van der Burg  ·  22 september 2010  10:23

Leuk verhaal Wietze. "jammer" dat het verhaal van Ben Gaxiola op het blog van TOH staat en niet hier, maar dat geheel terzijde....... Ben blij dat ik gisteren ben geweest, was toch behoorlijk druk met vogelaars (60-70 man). Met z'n allen de bezemwagen genomen hahaha Even een vraag over het feit dat dit de 500ste soort zou zijn. Toen ik mijn ranking bijwerkte op dutchbirdalerts.nl zag ik dat ik nu 427+ soorten had van de 502 soorten. Met andere woorden blijkbaar is volgens de ranking de Noordse Waterlijst soort-nr 502 ipv soort-nr 500?

Tom van der Have  ·  22 september 2010  11:03

Lees eerst het prachtige verhaal van Ben Gaxiola op de TOH-site en check dan www.deceptiontours.nl. Het verhaal van Ben is uniek (na 19 jaar voor het eerste mee met DT), het verhaal van Wietze, hoe leuk het ook is, slechts één van de 250+ verhalen van waar was ik toen ik het hoorde, hoe lang duurde het voordat ik de vogel zag, en welke tegenslagen moest ik overwinnen. Alle eer aan Ben en Deception Tours......

Ben Wielstra  ·  22 september 2010  12:06

@ Bas: twee verzamelsoorten op de lijst?

Bas van der Burg  ·  22 september 2010  12:54

@Ben, dat zou kunnen idd.........

Garry Bakker  ·  22 september 2010  13:07

@ Bas, ja inderdaad jammer, maar je afzetten tegen de gevestigde orde en het oprichten van je "eigen beweging" (TOH) is natuurlijk van alle tijden. Op die manier zijn ook Dutch Birding en Deception Tours ooit ontstaan. Maar hopelijk verschijnt Ben's geweldige verhaal spoedig in ons prachtige tijdschrift.

Ben Gaxiola  ·  22 september 2010  13:25

@Bas en @Garry, Dat het op http://top-of-holland.blogspot.com/ is geplaatst heeft te maken met snelheid van handelen van de noorderlingen. Ik kreeg op zaterdagmiddag al het verzoek. Een verzoek van de webredactie heb ik niet gehad. Zondagmiddag kreeg ik het verzoek om een db-actueel te schrijven voor ons prachtige tijdschrift. Dit wordt min of meer het zelfde verhaal maar dan zonder human interest. Iets wat ik in beide verhalen heb vergeten: het gevoel van volmaakte ontspanning dat ik nadat ik de plek had verlaten de rest van de dag heb gehad is onbeschrijfelijk. Eddy noemde het Zen.

Garry Bakker  ·  22 september 2010  14:31

Ha Ben, een deel van de webredactie had zaterdagmiddag wel wat anders te doen op het vlak van "snelheid van handelen" ;)

Wietze Janse  ·  22 september 2010  15:40, gewijzigd 22 september 2010  15:41

Wij splitsen onze belangen in deze (als ik het zo mag uitdrukken). Voor zo'n ontdekking geven we graag de voorkeur om een gedegen verhaal van de ontdekker in het blad te zetten, 'leuke' verhalen van anderen op de website. Met publicatie in het blad blijft Ben onsterfelijk, dat is met zijn 'niets op af te dingen' ontdekking onze bedoeling.

Bas van der Burg  ·  22 september 2010  15:43

@Wietze, lijkt me duidelijk zo (en een goede keuze, waarvan akte haha)

Wietze Janse  ·  22 september 2010  15:50

Verder zie ik dat er door veel mensen nog erg in hokjes gedacht wordt (DB, TOH, DT, etc.). Het is niet je afzetten tegen de gevestigde orde, maar iets toevoegen aan de gevestigde orde, de meeste mensen hier dragen (derhalve)alle een warm hart toe. En een beetje rivaliteit houdt alleen maar de boel scherp ....... kan leuke soorten opleveren en dat is toch de bedoeling!

Tom van der Have  ·  22 september 2010  16:22

@Wietze, ik heb toch een sterke voorkeur om het verhaal met "human interest" van de ontdekker eerst te plaatsen, bij voorkeur in DBonline, op andere websites ook goed, meerdere dezelfde verhalen door de ontdekker prima. Pas daarna zijn wat mij betreft de "twitch stories" aan de beurt. First things first. In DB-blad komt later het verhaal zonder of met minder emoties, in het uiteindelijke artikel is de nadruk meer op de identificatie. Het vinden, de ontdekking, het delen met anderen is de essentie van "birding". Daarna, voor de vinder: Zen...

Wietze Janse  ·  22 september 2010  16:44, gewijzigd 22 september 2010  16:59

@Tom, waar mogelijk zullen we dat ook doen (zie bijvoorbeeld Daurische Klauwier of een combi bij de Groene Bijeneter), maar soms loopt het anders ........

Ben Wielstra  ·  22 september 2010  18:21

Aan iedereen die in de toekomst een MEGA(tje) ontdekt: de DB webredactie heeft grote interesse! Dus voortaan: eerst schrijven, dan piepen ;-)!

Rik Winters  ·  22 september 2010  20:15, gewijzigd 22 september 2010  20:16

Om te zorgen voor aan accurate verslaglegging, was de redactie van uw lijfblad maarliefst drie man sterk vertegenwoordigd in de groep van 22 overstekers van zaterdag. Kwaliteit heeft zo z'n prijs, maar we doen het graag ;-).

Ben Wielstra  ·  23 september 2010  11:44

Het verhaal van Ben zelf staat hier nu ook. Bedankt Ben (G. dan he)!

Martijn Bot  ·  24 september 2010  14:54

Tjee, wat bijzonder om te lezen dat ons weblog wordt gezien als een concurrent van of afzetten tegen DBA. Ik geloof niet dat je het dan helemaal hebt begrepen... (Wietze verwoordt het trouwens prima). Als het op vrouwen aankomt is het wellicht verstandig het bij 1 te houden, maar je mag toch wel meerdere websites en vogelcluppies een warm hart toedragen?

Garry Bakker  ·  26 september 2010  00:58

@Martijn: met betrekking tot de opmerking "afzetten tegen de gevestigde orde": vat dat alsjeblieft niet te negatief op. Ik doelde alleen maar op een parallel in de geschiedenis: vroeger had je de NOU als het orgaan dat 'ging' over zeldzame vogels in Nederland. Toen kwam er een clubje jonge rebellen dat de DBA oprichtte. De geschiedenis lijkt zich dankzij de internetrevolutie te herhalen: de DBA is allang niet meer de enige 'zuil' waarvan men afhankelijk is voor wat betreft het verkrijgen van informatie en kennis over zeldzame vogels en twitchen in Nederland. Ook ik lees het TOH weblog met plezier en zie er de toegevoegde waarde van de persoonlijke verhalen die gaan over het vogelen zelf. Maar ik vind wel dat de DB-site het centrale platform moet zijn waar verhalen over nieuwe soorten voor Nederland het eerste thuishoren. En ik vind dat elke fanatieke vogelaar in Nederland dat ook zou moeten vinden, juist Dutch Birding is dé club die "het zootje ongeregeld" aan twitchers in heel Nederland nog een beetje verbindt, te midden van een wildgroei aan weblogs en forums. Groet, Garry

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?