Daurische Klauwier in Helderse duinen

Jan van der Laan  ·  16 september 2010  09:24, gewijzigd 16 september 2010  09:25

Voor alle juveniele Grauwe, Bruine en isabelklauwieren geldt dat de dekveren en tertials donkere subterminale randjes hebben. Een voorbeeld is hier te zijn bij deze jonge Turkestaanse. Op Netfugl.dk staat een aardige serie met voorbeelden van Turkestaanse (phoenicuroides) en Daurische (isabellinus) Klauwieren. Een vogel die erg op deze vogel lijkt is dit vrouwtje uit Mongoliƫ uit augustus. Overigens was mijn bijdrage aan de herkenning van deze vogel slechts het melden als Daurische op de DB-alerts om 12:53. Bij aankomst werd me al verteld (o.a door Garry Bakker) dat het zeker een Daurische Klauwier was.

Max Berlijn  ·  17 september 2010  07:17

Nu ik een aantal reizen door gebieden heb mogen maken waar verschillende (onder) soorten van het voormalige Isabelklauwieren voorkomen vind ik de indeling zoals die nu gemaakt wordt (Turkestaanse (met o.a. ondersoort Karelini) Daurische en Chinese) moeilijk werkbaar en ben van mening dat het een te simpele voorstelling van zaken is. Metname het verschil tussen verschillende Daurische Klauwieren (al dan niet geografisch) en het verschil tussen Daurische en Chinese bezorgt mij hoofdbrekens. Ook Karelini (waarvan wij in NL twee gevallen hebben) vind ik erg moeilijk en twijfel ook over de juistheid van de huidige indeling om maar te zwijgen over de herkenning van de jonge vogels.. Groet Max

Jan van der Laan  ·  17 september 2010  08:06

Was een kort nachtje Max! Inderdaad is het niet zo makkelijk en wat je zegt over de Daurische en Chinese klopt, er zitten er een paar tussen die niet te duiden zijn, van feloranje via geel tot bijna grijs. En in de bovendelen zit ook nogal wat variatie. Een en ander wordt ook bemoelijkt dor het feit dat ze in elkaars verspeidingsgebied voor kunnen komen als overwinteraar, doortrekker of zelfs doorschieter. In NL hebben we het volgens mji redelijk getroffen met de hoeveelheid adulte vogels. Het wachten is op een echte phoenicuroides, zo een met een bijna rode pet en een groot zwart masker.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?