Opvetten en wegwezen - 200 vogels uit de collectie Van Wickevoort Crommelin

Hans Bossenbroek  ·  3 mei 2010  22:12

Als aanvulling: in Naturalis zijn ook rondleidingen door het Torencomplex te maken. Daar liggen vele duizenden balgen. Van Aalscholvers tot kolibries. Is echt een aanrader. Ik was mee tijdens de allereerste rondleiding. Het resultaat: de Ross' Meeuw van 1958 even in mijn handen gehad en mogen bewonderen. Zo'n lijkje doet dan toch wel veel met je ;-). Excursies zijn via Vogelbescherming te boeken.

Gijsbert van der Bent  ·  4 mei 2010  00:35

Mooie aanvulling Hans. Ga ik ook nog eens doen, zo´n rondleiding. Tot begin tachtiger jaren klopte ik met Arend Wassink nog wel eens aan bij het museum en mochten we een middagje balgen bekijken (met een beetje toezicht). Toen zat het museum nog in de Raamsteeg in de Leidse binnenstad. Wat een wereld van verschil met nu!

Peter de Knijff  ·  4 mei 2010  09:37

Ik werkte eind jaren 80 vlak naast het Museum (toen nog in de Raamsteeg) en kon zonder toezicht (kwestie van vertrouwen?) dagen door de collectie zwerven en werken. Zo o.a. een vroege Huisgors uit Tarifa gevonden, en verkeerd gedetermineerde Ortolanen/Bruinkeelortolanen. Er verdween toen wel eens het e.e.a. en dat is gelukkig nu een stuk moeilijker. Dat die Ross nog steeds in de collectie is is echt een wonder want hij was heel erg populair!

Gijsbert van der Bent  ·  4 mei 2010  14:34

Mijn naam is Haas hoor Peter! Nooit wat meegenomen, alleen de geur van motteballen.

Justin Jansen  ·  7 mei 2010  21:56

Die Ross ligt inmiddels in een plastic zakje (althans vandaag....)

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?