De Notenkrakerinvasie van 1968: een lokale impressie

Arjan Boele  ·  20 april 2010  14:41

Erg leuk om dit te lezen. Zoals ik al in SOVON-Nieuws schreef moet het zeer indrukwekkend geweest zijn en dat blijkt duidelijk ook uit dit verhaal. Het Notenkraker-artikeltje is hier te lezen: http://www.sovon.nl/pdf/BSP-Notenkraker.pdf groet, Arjan

Kees (C.J.G.) Scharringa  ·  24 april 2010  01:23

Ik zat op dat moment in militaire dienst in Suriname (ook leuke vogels hoor!) en kreeg brieven van thuis dat er in de achtertuin in Bilthoven regelmatig Notenkrakers zaten. Ik moest daarna tot 1977 wachten tot ik bij Mossel (bij Ede) mijn eerste NL Notenkraker kon ticken. groet, Kees Scharringa

Harm Niesen  ·  23 juli 2023  23:07

Nou vooruit, een reactie 13 jaar na de laatste.... In augustus 1968 was ik met mijn latere echtgenote een weekje op Vlieland. Afleiding genoeg. Notenkrakers ook, tientallen. Terwijl ik toch behoorlijk werd afgeleid door andere gebeurtenissen. Bijvoorbeeld, voordat iemand aan andere dingen gaat denken, het bereiden van Grote parasolzwam op een campinggasje op het strand ter hoogte van de kazerne. Ja, verderop stonden 2 palen met een rode lap ertussen. Niet interessant. Totdat Starfighters daarop vlak voor onze neus met scherp begonnen te schieten.... de piloot had ons ook gezien en al snel werden we door een militair weggejaagd. Dus ons geïnstalleerd in een duinpannetje aan de wadkant. Maar aan de andere kant van het duintje begint een tank te schieten op wrakken die op het wad waren geïnstalleerd.... Niet te harden. Voor ons niet, en voor steltlopers niet. Terug naar de notenkrakers: op de bijeenkomst van ringers op het Vogeltrekstation die herfst kwam iemand aanzetten met een hele jutezak vol met dode notenkrakers: allemaal verzameld in Bunnik, verstrikt geraakt in de netten die over fruitbomen waren gespannen.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?