Swinhoes Boszanger op Terschelling in oktober 1996: gevalletje loodpoot

David Uit de Weerd  ·  13 januari 2010  18:49

Prachtig verhaal Rudy. Gevalletje right time right place!

Richard Reijnders  ·  14 januari 2010  10:46

Geen woord over eerste geval in Nederland?

Rudy Offereins  ·  14 januari 2010  12:12, gewijzigd 14 januari 2010  16:27

Jawel hoor, zie de tekst onder de onderste foto. Maar ja, Goud van Oud gaat over mooie verhalen en de eerste Swinhoes hing in een net, kreeg een ring en werd weer losgelaten. Dat is het hele verhaal. @David: het was bijna right time right place wrong species!

Richard Reijnders  ·  24 januari 2010  22:46

In een net? Bah, wat saai!

Leo Stegeman  ·  26 januari 2010  17:29

Grappig, kennelijk geen mooi verhaal bij vangst??? Ach ja Richard, beter 1 het helm achteraf gedetermineerd dan 1 in de hand....

Richard Reijnders  ·  28 januari 2010  00:40

Tuurlijk heb ik een mooi verhaal. Ik was er nota bene zelf bij. Het stoere is dat wij er diezelfde dag nog uit kwamen wat het moest zijn. En dat terwijl toentertijd echt nul komma niemand nog wist van deze soort. Een Nederlandse naam was er ook nog niet. Het is dus Swinhoes Boszanger geworden, wij noemden hem eerste maanden na vangst maar gewoon loodpootje. Het hele (schitterende) verhaal ga ik hier echter dus absoluut niet uit de doeken doen. Fuck them fucking twitchers! Net alsof alleen hun hobby (of obsessie) heilig is. Er zijn zoveel verschillende vormen van natuurbelevenis, allemaal even mooi. Maar de modale twitcher denkt daar dus duidelijk heel anders over. Jammer. Zielig zelfs. Maar wel waar…

Richard Reijnders  ·  28 januari 2010  21:50

Gelukkig zijn er ook een paar uitzonderingen. Zoals jij dus, Leo:-)

Arnold Meijer  ·  17 februari 2010  08:49

@Richard: beetje gefrustreerd? Beetje vreemd om de mening van de modale twitcher op te hangen aan de opmerking van één persoon. Zielig zelfs. Maar wel waar... Helaas, ik had het verhaal achter de vangst graag nog eens gelezen. Ik zoek wel de oude Dutch Birding op, want in dat blad voor zielige twitchers is het gehele verhaal beschreven. Misschien toch zo gek nog niet them fucking twitchers.

Rudy Offereins  ·  17 februari 2010  11:39

Ik mag wel zeggen een nogal onnozel persoon (ik dus). Mea Culpa. Het verhaal ontbeert één of twee regels over de 1e ringvangst in NL en ik begrijp je irritatie over mijn neerbuigendheid. In het verhaal in de DuBi over de vangst haal ik overigens niet de details die je hierboven vermeld.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?