Pionieren in Peru: Runtacocha beter dan Abra Malaga?

Dušan Brinkhuizen  ·  19 september 2009  18:09

Hola Vincent, Bedankt voor je excellent tripreport! Ben in Sept 08 ook naar Runtacocha geweest. Alles gezien op de Cinclodes na! Hele dag fanatiek gezocht maar alleen Bar-winged. Het bosje was toen niet groter dan een kwart voetbalveld dus ik vrees het ergste... Ik denk toch dat Abra Malaga een betere plek is voor Royal Cinclodes. Helaas is volgens mij (ook) deze locatie nog steeds onder gevaar van houtkap. Desalniettemin, Runtacocha is zeker het proberen waard in combo met de Abancay endemen. Groet uit Ecuador, Dusan Brinkhuizen

Garry Bakker  ·  26 september 2009  01:55, gewijzigd 26 september 2009  13:14

Yo Vincent! Leuk stukje! Maar Abra Malaga hoeft nog nog niet te worden afgeschreven. Misschien moet het antwoord op je titel luiden: "Nee, maar minstens zo goed". Abra Malaga is vergeleken met je beschrijving voor Runtacocha in elk geval (veel) sneller bereikbaar: tegenwoordig hooguit 1,5 uur omhoog rijden vanaf het supertoeristische Ollantaytambo over een prima asfaltweg en hoogstens 3,5 uur van Cuzco. Verder biedt het, afgezien van de Apurímac-endemen, minstens zoveel kans op de meeste relevante soorten. Runtacocha wordt trouwens wel genoemd in de tekst bij enkele Polylepissoorten in het onvolprezen 'Threatened Birds of the World' van Stattersfield et al (2000). Op Abra Malaga is de Royal Cinclodes nog steeds te doen, hoewel die soort er inderdaad vaak wordt gemist de laatste jaren. Zo had onze (zeer ervaren) gids de soort er al drie jaar niet meer gezien, ondanks meerdere bezoeken per jaar. De ook zeer belangrijke White-browed Tit-Spinetail is er echter vrijwel gegarandeerd. Wij hadden mazzel; op 2 september 2009 zagen we er al voor 9:30 uur alle Polylepis-targets: Royal Cinclodes (paartje!), White-browed Tit-Spinetail (tenminste 3), Tawny Tit-Spinetail (7), Ash-breasted Tit-Tyrant (3), Line-fronted Canastero (1), Streak-throated Canastero (1), Giant Conebill (2) Red-rumped Bush-Tyrant (1) en Blue-mantled Thornbill (5), om de voornaamste te noemen. Daarnaast is het cloud-forest net over de pas ook een must en waanzinnig goed vogelen: binnen een uur hadden we daar onder meer Unstreaked Tit-Tyrant, Tit-like Dacnis, Parodi's Hemispingus, Marcapata Spinetail, Rufous Antpitta, Plushcap, Inca Wren, Scaled Metailtail en de zeer gelokaliseerde Cusco Brushfinch (die tegenwoordig als aparte soort wordt beschouwd). Bovendien doe je langs de weg omhoog naar Abra Malaga ook nog eens betrekkelijk eenvoudig de zeer gelokaliseerde White-tufted Sunbeam en Chestnut-breasted Mountain-Finch. Ten slotte vond ik de vallei met Polylepis onder de fraai besneeuwde berg met de nog fraaiere naam 'Veronica' ook landschappelijk een van de mooiste plekken die ik heb gezien. Ik zou mensen dan ook zeker aanraden er (ook) heen te gaan als ze in de buurt van Cuzco zijn, want Abra Malaga blijft toch een van de beste vogelplekken in Peru. Groet, Garry

Lieven De Temmerman  ·  28 augustus 2012  14:39

Ter aanvulling op wat Gary hierboven heeft beschreven: het zat er juli 2012 nog allemaal, daar aan Abra Malaga.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?