Nils Blog – Beringzee...3-2-1…Hello everybody!

Harvey van Diek  ·  4 juli 2015  14:07, gewijzigd 5 juli 2015  12:39

Heel gaaf om een groot deel van mijn Kamchatka-reis uit 2012 terug te lezen in jouw verslag. Erg gaaf!

Pieter van der Luit  ·  6 juli 2015  15:35

Leuk zo'n gekopieerd idee! Niet alleen is dát niet heel erg chique, maar als Harvey dan enthousiast verwijst naar zijn eigen reis in de reactie hierboven, wordt hij klaarblijkelijk van verschillende kanten "aangesproken" (het staat bewust tussen aanhalingstekens) of hij dat maar niet wil weghalen, zodat mensen kunnen denken dat dit origineel is van DB en BB. Het blog op de DB site begon in 2011 aan de hand van een idee van Inezia Tours om een dubbelblog van de West Pacific Odyssey en de Atlantic Odyssey neer te zetten. Dat werd goed gelezen en een paar jaar later klakkeloos gekopieerd door Birdingbreaks met medewerking van Dutch Birding. Nu hetzelfde bij dit blog. Ik denk dat vogelreizend Nederland meer gebaat is bij verschillende organisaties die elk hun eigen ideeën en initiatieven ontplooien, niet bij één partij die dat wel doet en een andere partij die dat maar klakkeloos kopieert. Een prachtige reis die Nils aan het maken is, daar niet van, maar dit is zo weer zo jammer.... Het originele blog staat hier te lezen overigens: http://www.ineziatours.nl... Dit kritische commentaar zal overigens naar alle waarschijnlijkheid snel verwijderd worden, lees het dus zolang het kan :-) Hartelijke groet, Pieter van der Luit

Jaap Denee  ·  6 juli 2015  16:18

Ik heb voor de zekerheid vast een kopietje gemaakt, Pieter... Het lijkt me toch goed om eens met de redactie van DB uitgesproken te hebben waarom sommige zaken wel en andere niet worden genoemd op dit platform. Jij bent naar eigen zeggen origineler (dat neem ik voor het gemak dan maar even aan), maar de organisatie van Birding Breaks lijkt dan weer slimmer want die heeft het telkens weer geregeld dat ze hier op de DB-site exposure creëren. Of zie ik dat verkeerd? Op mij komt dit jaarlijks terugkerende zuurtje wat vervelend over en ik denk dat het je tekort doet, maar wellicht is dit een bewuste keuze en is deze vorm van reageren op BB-activiteiten ook een manier van 'exposure' creëren?

Laurens Steijn  ·  6 juli 2015  18:09

Het spijt me Pieter dat je je zo persoonlijk aangevallen voelt bij het prachtige verhaal van Nils. Het lijkt mij een mooi gebaar naar de rederij - die dit voor hem mogelijk heeft gemaakt – om een breed publiek te interesseren voor zo’n schitterende reis. Nils schrijft het blog met liefde, want zo’n reis maak je maar eens in je leven. Laurens Steijn - BirdingBreaks.nl

Sander Bot  ·  6 juli 2015  18:16

Dag Pieter, Is je ervaring dat kritisch commentaar direct verwijderd wordt op de DB-site? Dat is niet mijn ervaring, ik schat in dat je reactie gewoon blijft staan, we gaan het meemaken. Hoezo is het jammer en niet chique dat drie jaar later weer een blog verschijnt van deze fantastische trip? Lezers bepalen zelf wel of ze het saai vinden om na drie jaar weer een blog uit die hoek te lezen. Ik moet bekennen na drie jaar niet meer alles op een rijtje te hebben en het niet erg te vinden weer wat over die regio te lezen. Als jij dat wel jammer vind lees je toch niet? Dat lijkt me een stuk betere oplossing dan onnodig cynisch en zuur te gaan doen onder het blog.

Max Berlijn  ·  6 juli 2015  18:30, gewijzigd 6 juli 2015  19:52

Maar Pieter heeft wel een punt dat de link naar dat eerdere blog in de posting van Harvy is weggehaald, toch? (staat er overigens nu weer in zijn eigen posting), en eeh niks is origineel, ik maakte een soortgelijke reis (maar dan iets uitgebreider http://94.209.207.109/Apa... ) trip al in 2004 met aan boord zo'n beetje alle vogelreisorganisaties die er toen bestonden. Het maakt niet uit, gelukkig is het aanbod van klanten groot genoeg waardoor er plaats is voor meer dan een organisatie en deze schitterende reis meerdere malen gemaakt kan worden.

Vincent Hart  ·  6 juli 2015  19:53

Dit soort tenenkrommende discussies ("petje op, petje af") kan natuurlijk vrij snel tot het verleden gaan behoren (i.p.v. minimaal elke twee jaar terug te keren) door het DutchBirdingBreaks kartel te doorbreken en de verschillende reisaanbieders gewoon weer voor hetzelfde bedrag hun infomercials te laten plaatsen. Overigens inderdaad een meeslepend blog van Nils en zonde dat de blijvende problemen bij Dutch Birding zichzelf transparant en geloofwaardig te houden daar nu - ook door mij - afbreuk aan doen. ps Nu weer iemand uit Pieters kamp pps Max als wijze oude man - love it!

Marten Miske  ·  6 juli 2015  22:26

Een blog van een aansprekende vogelaar uit eigen geledingen, zoals Nils van Duivendijk, naar een locatie als Kamchatka met speciale aandacht voor determinatie en droomsoorten als Roodkeelnachtegaal, is voor ons als Dutch Birding een buitenkans die wij onze lezers niet willen onthouden. Het plaatsen van een blog/artikel op onze website is overigens niet voorbehouden aan slechts één partij (zie ook de reactie van Debby hier: http://www.dutchbirding.n... ). Het is aan eenieder vrij om met een initiatief te komen voor het plaatsen van een blog/artikel. In overleg met webredactie en/of bestuur zal worden bezien in welke mate een initiatief bij draagt aan de doelstellingen van Dutch Birding. Dutch Birding verwijdert of past geen reacties aan. Slechts in uitzonderlijke gevallen, zoals het beledigen van personen, zal de auteur worden verzocht om de reactie aan te passen of te verwijderen. Marten Miske, namens het bestuur Dutch Birding

Pieter van der Luit  ·  6 juli 2015  22:46

Mijn laatste reactie: Kennelijk gaat het aan zo goed als iedereen voorbij dat het reisverslag zelf niet het issue is, maar het stelen van het blog over dergelijke reizen. @sander en Marten: ja reacties worden verwijderd of aangepast. Ook valt met op de de reageerders het geen probleem vinden dat er wat gejat wordt, als het maar leuk is. Lijkt me dat ik daar niets aan toe te voegen heb. @Marten: ik heb het zojuist nog even nagezocht, maar ik heb een mail van DB voorzitter Arjan van Egmond ontvangen over het adverteren door Inezia bij DB. Uitsnede uit die mail: (letterlijke tekst) "de verstoorde verhouding weer houdt ons om in te gaan op dit verzoek." Het genoemde verzoek gaat over het willen plaatsen van een betaalde advertentie in het DB blad. Dit wordt geweigerd wegens "te concurrerend voor Birding Breaks" (letterlijke tekst). Ik vind dit niet echt een open deur voor adverteerders, jij wel? Ik wens iedereen veel plezier met het prachtige blog van de hand van Nils; ik hoop ook dat iedereen beseft dat zonder de inspanning van Inezia Tours een paar jaar geleden dit blog er mogelijk nooit geweest zou zijn. Hartelijke groet, Pieter van der Luit

Wouter Puyk  ·  6 juli 2015  22:59

@Marten, kan/mag een reisorganisatie foto's met een link plaatsen in de fotogalerij om zo belangstelling voor haar organisatie te genereren? Ofwel het betere pluggen van eigen werk zoals enkele fotografen plegen te doen, ik noem geen namen ;-), maar dan met een commercieel tintje.

Garry Bakker  ·  7 juli 2015  16:46, gewijzigd 7 juli 2015  17:07

Dag Pieter, Als webredacteur en medeverantwoordelijke voor de inhoud van deze site (inclusief BB-blog), deel ik je mening dat zowel het fenomeen blog als het onderwerp ervan geen originaliteitsprijs verdienen. Dat gezegd hebbende: er rust geen patent op bloggen en ook niet op bloggen over een onderwerp Beringzee e.o. Gelukkig maar. Er is geen patent, dus van het nogal zwaarbeladen 'stelen' van een idee is geen sprake. Nils' en BB leveren hun eigen inhoudelijke bijdrage aan onze site in 2015, bedienen daarmee een bepaald vogelaarspubliek vandaag de dag, en als zij dat op deze site willen doen én DB er als door vrijwilligers gerunde stichting ook nog iets aan overhoudt, juichen wij dat uiteraard toe. Toén was jij de grote innovator door als eerste met een blog over deze unieke bestemming te komen. Voor jou en andere partijen met een commercieel belang geldt dat ze zich niet gehinderd moeten voelen door wat de concurrent bij ons doet, maar dit juist als een uitdaging moeten zien om met iets beters op de proppen te komen. Je bent van harte welkom om de DB-site als podium te gebruiken om je grote, in dit geval niet zo innovatieve, concurrent voor te blijven! Het met linkjes pluggen van je eigen zaak op een pagina van de concurrent vinden wij gewoon niet zo leuk en dat waardeert je concurrent natuurlijk ook niet. Wij noemen het sluikreclame en om Wouter Puyk's vraag te beantwoorden: nee, in principe niet, daar controleert de fotoredactie tegenwoordig strenger op (en ja, je zult vast wel ergens een link kunnen vinden die is blijven staan, doe geen moeite). De rest is hierboven vast al eens gezegd. Mvg, Garry Bakker, webredactie dutchbirding.nl

Remco Hofland  ·  8 juli 2015  20:32

Ik heb de afgelopen jaren me onthouden van commentaar op de polemiek / animositeit die is ontstaan tussen de grootste twee vogel- / natuur- / expeditiecruise aanbieders van Nederland, in alfabetische volgorde: BirdingBreaks en Inezia Tours. Ik heb met veel liefde en plezier voor eerstgenoemde drie reizen begeleid (Syrië 2008-2010) en met evenveel liefde en plezier voor laatstgenoemde inmiddels vier (Atlantic Odyssey 2012, Sri Lanka en Slowakije 2014 en Polar Bear Special, Svalbard 2015). Ik heb zelf helaas moeten constateren dat Dutch Birding een dubieuze rol speelt bij de gememoriseerde animositeit. Althans, tot op de dag vandaag is mij volstrekt onduidelijk waarom, bij de ontdekking van de eerste Slobeend voor Argentinië en daarmee de meest zuidelijke ooit, de (enthousiaste en onschuldige) verwijzing naar de ineziablog (met daarop het uitgebreide verhaal van de ontdekking, plus foto's), in de aanvullende info is verwijderd. Voorzover ik weet is het aan mij om te bepalen wat ik in de aanvullende info van een 'piepje' zet - en ik heb daar nog nóóit eerder of later ooit commentaar op gehad. Dit moest me toch even van het hart. En vanaf nu onthoud ik me weer van commentaar en ga door met het (incidenteel, maar met bijzonder veel plezier) leiden van vogelreizen!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?