Lammergier Schils 'zurück in die Heimat'

Edwin Russer  ·  30 juni 2015  08:11

Hans en Jaap, ik heb jullie fantastische en waanzinnige avontuur met veel bewondering gelezen en voel nog de kippenvel over mijn hele lichaam. De passie en volhardendheid knalt er werkelijk vanaf en hebben juliie heel veel respect afgedwongen, chapeau natuurlijk voor iedereen die hieraan heeft meegewerkt!

Janneke Kimstra  ·  30 juni 2015  09:11

Wow, wow, wow, petje af en diepe, diepe buiging. Kippenvel. Al mijn haren recht overeind!

Jelle Scharringa  ·  30 juni 2015  09:54

Fantastisch verhaal mannen..........

Julian Bosch  ·  30 juni 2015  09:54

Prachtig verslag!

Arnoud B van den Berg  ·  30 juni 2015  12:36

Gefeliciteerd: prima werk.

Max Berlijn  ·  30 juni 2015  12:39, gewijzigd 30 juni 2015  13:23

Ondanks onze verschillen van inzicht over dit onderwerp, mooie bevlogen actie, gaaf geschreven en een leuk verhaal met mooie platen.

Bert de Bruin  ·  30 juni 2015  19:54

Nou nou nou, wat een enthousiasme.

Jan Hein van Steenis  ·  30 juni 2015  20:36

Leuk verhaal, al ben ik maar even blij geen ambtenaar te zijn. Het panorama waarop o.a. de Wetterhorn en de Eiger te herkennen zijn vind ik nog het mooist! Dat heb ik 34 jaar geleden gezien... De Steenpatrijs heb ik toch maar van m'n lijst geschrapt.

Klaas van Dijk  ·  30 juni 2015  23:14

Een prachtige actie en zeer gefeliciteerd met de goede afloop!

Jaap Denee  ·  1 juli 2015  11:47

Wij zijn ook een beetje overdonderd door al het enthousiasme, maar dank voor alle leuke reacties hier en via alle andere media! Jan Hein, ik begrijp hieruit dat ook jij niet uitblinkt in welwillendheid en pragmatisch denken? Maar serieus: je kunt met je opmerking niet alle ambtenaren op één hoop gooien; we schrijven niet voor niets 'sommige ambtenaren'. Velen hebben ons fantastisch geholpen.

Edwin Russer  ·  1 juli 2015  12:01

En pas op: ik ben zelf ook ambtenaar:-))

Bert de Bruin  ·  3 juli 2015  07:21, gewijzigd 3 juli 2015  07:22

Wanneer laat iedereen die beesten (en alle andere) eens met rust in plaats van met van alles en nog wat rond te slepen. Nog even en ik zie het verschil niet meer met jagers (en ambtenaren) die de wildstand "op peil" moeten houden.

Davy Bosman  ·  3 juli 2015  10:56, gewijzigd 3 juli 2015  10:57

Zeg Bert. Ben jij niet die heer van die documenten rond die inbeslagnames en lossingen? Mag ik je vriendelijk verzoeken die eens naar mij door te sturen, als je er niets op tegen hebt tenminste? Je vind mijn email-adres in deze link door op mijn naam te klikken! http://www.dutchbirding.n... Bij voorbaat dank D.

Jan van der Laan  ·  3 juli 2015  13:14

Ff dimmen Davy. Zoals mijn oma zaliger placht te zeggen: "er zijn wel meer hondjes die Fikkie heten"

Bert de Bruin  ·  3 juli 2015  15:42

Was het maar waar, Davy

Jaap Denee  ·  4 juli 2015  14:02

Opmerkelijke vergelijking, Bert, hoewel: bij de ‘release’ was ook een wildopzichter (lees: jager) betrokken. Zou je mij eens willen uitleggen waarom jij vindt dat we dit beest niet hadden moeten terug brengen? Inmiddels meer foto’s van het tripje achter deze link. Voor de liefhebbers uiteraard. Davy, als je het document boven tafel hebt, laat je het dan even weten? Thanks!

Bert de Bruin  ·  5 juli 2015  10:13, gewijzigd 5 juli 2015  10:14

Jaap, ik ben over het algemeen geen voorstander van herintroducties en het voortdurend door mensen "beheren" van al dan niet verdwenen populaties. Waarom moet dat toch allemaal. Verdwijnt een soort, dan moet die maar verdwijnen...Jammer dan! Op zich heb ik niets tegen op jullie actie, overigens.

Roland Wantia  ·  5 juli 2015  14:33, gewijzigd 5 juli 2015  14:34

Soorten verdwijnen vooral als gevolg van ongericht (ik bedoel niet gericht op natuur) menselijk beheer. Natuurbeheer biedt hiertegen enig tegenwicht. Herintroductieprojecten proberen de klok zelfs terug te draaien. Ik vind het wel mooi dat er mensen zijn die zich niet bij kaalslag willen neerleggen, en met herintroducties aantonen dat een deel van die kaalslag met de juiste maatregelen onnodig, of liever nog, te voorkomen was. Naar mijn mening zou een herintroductieproject moeten streven naar opvulling van een gebied dat zo nauw mogelijk aansluit op de wijze waarop dat op natuurlijke wijze zou zijn gebeurd, en dat betekent onder meer dat de afkomst van de dieren waarmee is gekweekt, zoveel mogelijk hetzelfde of aangrenzende gebieden betreft.

Jaap Denee  ·  6 juli 2015  10:43, gewijzigd 6 juli 2015  10:49

Bert, dank voor je antwoord. Het zal geen verrassing zijn dat ik persoonlijk meer heb met hoe Roland het verwoordt. Ik vind het mooi dat mensen op een zo constructieve en volhardende manier -waar mogelijk- proberen te herstellen wat de mens in het verleden vernietigd heeft. Het klinkt misschien soft, maar ik vind het fantastisch dat je je kinderen een soort in zijn natuurlijk habitat kunt laten zien die door toedoen van mensen bijna een eeuw verdwenen is geweest! De kritische kanttekening die Roland daarbij plaatst vind ik wel essentieel: het herstel dient zoveel mogelijk met dieren uit de randgebieden plaats te vinden en er moet geen (of zo min mogelijk) genetische vervalsing optreden. In het geval van de Lammergier was het wat lastig om vogels uit die randgebieden te halen omdat de restpopulaties in die gebieden dermate klein waren dat het niet verantwoord was om daar vogels uit te halen en te gebruiken voor het herstel van de verdwenen populaties. Maar ondanks het feit dat er genetisch materiaal door de uitroeiing en door genetische erosie in de restpopulaties verloren is gegaan en er vogels gebruikt zijn van wat verder weg, is -volgens mij- het probleem niet zo groot als hier eerder werd gesuggereerd (denk daarbij aan de verwijzing naar Frankenstein). Er is geen sprake van de introductie van verkeerde genen (Gypaetus barbatus meridionalis; alleen vogels van de nominaat barbatus zijn gebruikt) en er is uitvoerig onderzoek gedaan naar de genetische basis van de gebruikte vogels en de consequenties voor de geherintroduceerde populatie, de essentiële genetische variatie binnen de geherintroduceerde populatie en de daaraan verbonden nog te treffen maatregelen om de overlevingskansen te vergroten. Zie o.a.: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14717893 , http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006320798000561 en http://www.swild.ch/publi/Loercher_5thSymResProAre2013.pdf

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?