Fotogalerij · Northern Shrike · 31-05-2025 · Nome, Alaska, USA · Jan Hein van Steenis

Max Berlijn
·
15 June 2025 21:54, gewijzigd 15 June 2025 22:01
Gaaf een klassieke Alaska trip gedaan? Ik zag de soort daar ook waarvan een in de hoofdstad.

Jan Hein van Steenis
·
15 June 2025 23:03
Ja: Anchorage-Nome-Seward-Paxson Loop-Utqiaġvik (Barrow).
Zoals je al vermoedde, waren we net als Birdquest wat vroeg: we hadden maar één Aleoetenstern. Voor Barrow was het wel aardig gepland (dat we allemaal de Brileider al hadden gezien, werd door zeven IJsberen zeker goedgemaakt).
Er was gisteren nog steeds geen Smith's Longspur bij Tangle Lakes; alle andere plekken langs de Denali Highway lijken sinds 2019 verlaten. Merlin "herkent" bovendien Smith's Longspur in het gezang van American Tree Sparrow, wat tot valse meldingen leidt...
Negen maanden van tevoren beginnen met plannen is ietwat krap! Huurauto's en hotels zijn erg in trek... Let er ook op dat je in Alaska de autoverhuurder ervan moet overtuigen dat je een autoverzekering hebt die huurauto's dekt. Een fikse limiet op je creditcard is ook noodzakelijk.

Henk Hendriks
·
17 June 2025 21:48
Al vele jaren ligt het verslag van Jan van der Laan en Arnold Meijer van hun Low-budget birdtrip naar Alaska in 1991 in mijn reisverslagen archief.
Jan en Arnold hadden echt een geweldig goede trip en ik wist dat ik op enig moment ook die kant op zou gaan. Dit jaar was het eindelijk zover. De voorbereiding kostte wat kruim en het is zeker geen low-budget trip meer. Samen met mijn broer Frans, Hemme Batjes en Jan Hein van Steenis gingen we aan de slag om de trip te regelen. Zoals al gezegd volgden we min of meer de klassieke route op het vasteland van Alaska. Jan en Arnold bezochten in 1991 ook de Pribilofs waarvoor zij in 1991 700 US$ betaalden. Toen ik informeerde wat we nu zouden moeten betalen voor een trip naar de Pribilofs bleek dat we dan dik over de 4000 Euro kwijt zouden zijn voor vluchten, 3 nachten accommodatie en eten! Helaas geen Red-legged Kittiwake voor ons en het ongelooflijke zeevogelspektakel op de Pribilofs.
Maar het was een geweldige trip met hele gave soorten.

Max Berlijn
·
17 June 2025 23:54, gewijzigd 18 June 2025 05:22
Jammer van die Kittiwake. Ik zag ze op het in 2002 toen al erg dure St’ Paul maar in 2004 ook aan de Russische kant van de Beringzee en op St’George. Was dat laatste eiland nog misschien een goedkopere mogelijkheid geweest? Ik had ook twee Alaska trips nodig om alle hoogtepunten te zien. Bij mij mislukte de Bristle-thighed Curlew de eerste keer. Ik kijk uit naar jullie verslag.

Patrick Bouthoorn
·
19 June 2025 11:15
Jeetje, die prijzen. In navolging van Jan et al zijn wij in 1993 naar Alaska afgereisd. Trip van 5 weken want wij reden van Vancouver naar Banff en Jasper NP, wat prairiemeren bij Calgary en toen maar naar Anchorage gereden. Een heel avontuur met tent voor overnachtingen. In Alaska, Pribilofs, Kenai schiereiland, Denali NP en ook maar Barrow en Prudhoe Bay. Inderdaad was een trip naar de Pribilofs toen redelijk goedkoop. Wij hadden toen trouwens 1 Keizergans op St. Paul.
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.