Maart 2025

Wim Wiegant  ·  6 april 2025  15:07

Het keiharde werk van Garry Bakker (onnoemelijke correcties en verbeteringen) en Toy Janssen (ICT) kan niet vaak genoeg worden geprezen...!
Hulde...!

Jaap Eerdmans  ·  6 april 2025  22:19

Dank Wim en ook hulde aan de fotografen, fraaie platen, smullen!!

Teus Luijendijk  ·  7 april 2025  07:18

Mooi overzicht! Waarvoor dank. Een kleine noot nog: ik had op 9 maart 34 Dwergganzen bij Strijen, dus nog net iets meer dan hier vermeld. 

Patrick Bouthoorn  ·  7 april 2025  08:04

Het is weer een mooi overzicht. Was de Alpengierzwaluw uit mijn hometown Almere niet door een Slechtvalk opgepeuzeld?   

Wim Wiegant  ·  7 april 2025  09:21, gewijzigd 7 april 2025  09:38

Teus, normaal kijk ik alleen naar de tellingen van de gebroeders van der Linden, die komen daar uiterst regelmatig. Ik heb ze opgenomen.

Patrick, op 20 maart 2023 werd in Almere een Slechtvalk gezien met iets dat op een Alpengierzwaluw leek, op de plek waar er een gezien was, vind ik na enig zoeken. Toen was Alpengierzwaluw al geen beoordeelsoort meer.  Maar gaat dit niet over een onderwerp uit het overzicht van februari...?

Robert van Tiel  ·  7 april 2025  10:00

Dank Wim voor het mooie overzicht!

Twee opmerkingen:

- De foto van de Buffelkopeend is niet van Max, maar van Ger de Hoog.

- De link bij de Thayers Meeuw leidt bij mij niet tot een foto van een Thayers Meeuw  ;)

Marcel Haas  ·  7 april 2025  10:26

Fijn initiatief van Tony Rinaud! Uit ervaring weet ik hoe zo'n enorme klus het is om dat goed aan te pakken, maar vooral aan te vullen. Ik hoop dat het hem wél lukt om het tot een goed einde te brengen, alhoewel het wel een boek heeft opgeleverd. Hij heeft mij benaderd voor gegevens en ik heb hem vooral veel succes gewenst :)

Patrick Bouthoorn  ·  7 april 2025  12:33, gewijzigd 7 april 2025  12:40

Wim, je schrijft: De vroegste waarnemingen van deze soort waren op 18 maart 2023 langs Breskens, 20 maart 2023 in Almere (Fl), en het veelbezochte geval bij Franeker (Fr) van 21 tot 24 maart 2023. Deze laatste drie waarnemingen zouden ook één vogel kunnen betreffen; de Alpengierzwaluw is niet bepaald een onopvallende soort. Ik dacht dat als de Alpengierzwaluw door de huis Slechtvalk van het World Trade Center Almere is opgegeten dan kan het niet één en dezelfde vogel zijn. Maar het is verder ook niet belangrijk. Je schrijft ook zouden kunnen betreffen.  

Eduard Sangster  ·  7 april 2025  15:14

@Robert, de link naar de (mogelijke) Thayers Meeuw gaat hersteld worden. Deze zou hier naartoe moeten leiden.

@Marcel, ja, hij heeft wat op z'n hals gehaald. De resultaten so far zien er goed uit. Ik hoop dat ie heeft nagedacht over hoe hij eea gaat (laten) bijhouden in de toekomst...

Han Buckx  ·  7 april 2025  21:13, gewijzigd 7 april 2025  21:14

Weer een fraai overzicht, Wim!

Overigens is het Noordhollands Duinreservaat (genoemd bij de Ringsnaveleend) het duingebied boven het Noordzeekanaal (grofweg van Wijk aan Zee tot de Schoorlse Duinen). De Ringsnaveleend zat steeds op het Duinmeer of het Kennemermeer, dus ten zuiden van het kanaal in het NP Zuid-Kennemerland.

Teus Luijendijk  ·  7 april 2025  21:36

Ik kan echt wel tellen hoor, Wim! ;-)

Wim Wiegant  ·  7 april 2025  23:56, gewijzigd 8 april 2025  00:10

Even mijn commentaar op volgorde van de reacties:

Robert, de foute naam onder de foto van de Buffelkopeend was een beetje slordig van mij, want Max had het duidelijk aangegeven. Excuus, en ik heb de naam van de fotograaf aangepast...

Patrick, ik had helemaal niet in de gaten dat je het over het samenvallen van de gevallen van de Alpengierzwaluw in 2023 had. Ik dacht dat je het over "gesneuvelde dwaalgasten", à la Pacifische Parelduiker had. Excuus...! Ik heb de tekst aangepast...

Han, ik kom er zo vaak, ik zou het toch zo onderhand moeten weten... Ik heb het aangepast. 

Teus, ik geloof je heus wel, al wil je niet weten wat voor rare tellingen - die ik heel vaak bestudeer - er allemaal op waarneming.nl worden geplaatst. Voor de stabiliteit van de getallen over de Dwerggans bij Strijen, ga ik meestal uit van de getallen van Arie van der Linden -en zijn broer- op waarneming.nl, omdat die nu eenmaal iets meer dan 750 x een telling hebben doorgegeven. Overigens had ik jouw telling al in de tekst opgenomen.

Ton Eggenhuizen  ·  8 april 2025  07:54

@patrick en @wim

Er is geen onomstotelijk bewijs dat de slechtvalk (zat niet op de WTC maar op de Rabobank-toren) de alpengierzwaluw heeft opgepeuzeld, volgens mij. De valk zat inderdaad aan de oostgevel iets op te peuzelen, maar zowel directe zichtwaarneming van een vangst alsook resten van de prooi zijn er niet.

O, en Lepelaarplassen is zonder tussen-s (in weerwil van wat spellingcheckers ons willen doen geloven, zie bijv aanwijzingsbesluit Natura 2000).  

Wim Wiegant  ·  8 april 2025  12:34

Tekst is op beide punten aangepast, Ton ...

Robert van der Meer  ·  10 april 2025  17:27, gewijzigd 10 april 2025  17:27

Ik mis de voor de fenologie zeer interessante Roodstuitzwaluw van Texel in het overzicht. Voor zover ik kon vinden pas het tweede maartgeval en de allervroegste ooit.

Wim Wiegant  ·  10 april 2025  23:53, gewijzigd 10 april 2025  23:53

Robert, je mist hem vanaf nu niet meer...!

Eduard Sangster  ·  12 april 2025  08:35

De Finse site Tarsiger is weer in de lucht. Het was voorheen het meest betrouwbare overzicht van WP gevallen van zeldzame soorten. Het WP nieuws wordt echter al ruim een jaar nauwelijks bijgehouden. Hopelijk maken ze een inhaalslag, maar vrees het ergste. De site van Tony Rinaud (zie hierboven bij WP nieuws) moet dan maar uitkomst bieden voor het broodnodige overzicht.

Wouter Puyk  ·  12 april 2025  11:00, gewijzigd 13 april 2025  12:56

Updated Tarsiger ⤴️ Onze Pacifische Parelduiker en Brileider zijn toegevoegd, lijkt erop dat waarnemingen worden bijgewerkt.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?