Mooi betere foto dan deze maar ik denk zelfde vogel?
White-winged Duck · 06-02-2025 · Patkai · Alwin van Lubeck
Max Berlijn · 22 februari 2025 22:05, gewijzigd 22 februari 2025 22:09
Jan Hein van Steenis · 22 februari 2025 22:54
Patkai, Nagaland?
Helaas alleen met mensen op stap geweest die geen interesse hadden hem nog eens te zien; op de enige plek waar er wat tijd ingestoken werd zat hij niet op zijn poel.
Leo JR Boon · 23 februari 2025 08:55
Ik dacht altijd dat de Muskuseend de lelijkste onder de eenden is maar deze overtreft dat....
Max Berlijn · 23 februari 2025 10:02, gewijzigd 23 februari 2025 10:11
Nou valt heel erg mee hoor. Mooier dan zijn zuid/midden Amerika zustersoort. Gaaf is ook dat ze erg heimelijk zijn altijd op stille vaak begroeide poelen in het heuvelland. Ik heb zelf best wat geluk gehad met het zien van deze soort. In 2011 in Nameri, India, deze plek werkt steeds minder goed begreep ik. Voor de vogel in de foto’s hadden we ook maar een poging nodig en we zagen er 4 (zelf zag ik er maar 2). Daarvoor waren ze op die poel al weer drie dagen niet gezien. Deze plek lijkt nu de meest betrouwbare in India. Buiten India weet ik het niet.
Leo JR Boon · 23 februari 2025 12:48
Uiteraard een hele gave soort en foto!
Remco Hofland · 28 februari 2025 16:50, gewijzigd 1 maart 2025 03:39
@Jan Hein: Patkai Forest, Assam. Er ligt idd een plaats genaamd Patkai in Nagaland maar daar is het dus niet. Patkai Forest ligt nabij het bekende Digboi Oilfields en betreft een fenomenaal bos waar erg veel te zien is: wij hadden er, naast deze White-winged Duck en haar partner, ook achterlijk gaaf een roepende man Grey Peacock-Pheasant waar we onder konden gaan staan (zie ook deze en deze, waarop mijn reismaten te ontwaren zijn), lifers White-cheeked Partridge en Pale-capped Pigeon, Grey-lored Broadbill en de door mij zeer gewilde Chestnut-backed Laughingthrush (ook een lifer en een van de zes supertargets van deze trip).
Nameri is idd steeds minder betrouwbaar voor de White-winged Duck; wij hadden ze niet op de enige toegankelijke poel (i.t.t. 17 jaar geleden toen we er wel scoorden) maar ik meen dat Laurens met BirdingBreaks ze er wel hadden iets van een week na ons. Wel was Nameri nog steeds goed voor fenomenale views van de minstens net zo gewilde Ibisbill, die nog altijd tijdens het raften mooi te bewonderen zijn (zie ook deze nog).
Elders in de wereld is de White-winged Duck nóg lastiger; ook bijv Way Kambas in zuid-Sumatra ziet een sterke achteruitgang van de soort (wij konden ze er niet vinden in augustus 2024, en ook daar is eigenlijk maar één poeltje waar je bij mag) en in Cambodja is er meen ik ook geen betrouwbare plek meer voor. Patkai is dus de place to be - met dien verstande dat er eigenlijk maar één goede poel is middenin het bos, die de fotografen ook kennen en daar zijn er in India ook steeds meer van ...
Jan Hein van Steenis · 28 februari 2025 21:36
OK, dan ben ik ook op die plek geweest.
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.
Forum spelregels
Dutch Birding Association beoogt met het forum in de fotogalerij de lezer een platform te bieden waarop informatief en inhoudelijk gediscussieerd kan worden over zeldzame en schaarse vogels. Het forum staat daarmee in het verlengde van het (semi-) wetenschappelijke karakter van het blad Dutch Birding.
Om het gebruik van het forum in goede banen te leiden, heeft Dutch Birding de volgende regels opgesteld: de moderatoren kunnen reacties verwijderen die
- een degelijke onderbouwing van de determinatie missen
- als beledigend of kwetsend kunnen worden ervaren door andere forumgebruikers
- off-topic zijn
- spam of reclame bevatten
- zij beschouwen als trolling
Auteurs die zich niet houden aan de bovenstaande regels krijgen een waarschuwing en bij herhaling van het overtreden van bovenstaande regels behoudt het DBA bestuur zich het recht voor om het account van de auteur te blokkeren.
De moderatoren hebben het recht om zonder opgaaf van reden, onder verwijzing naar de spelregels, reacties te verwijderen.
Erger je je aan het trollen van anderen, realiseer je dan dat met niet-reageren cq doodzwijgen het trollen het snelst stopt. Reageer niet! Sein de moderatoren in via foto@dutchbirding.nl, zodat zij gepaste actie kunnen ondernemen.