Ik maak een fout; het is Jos van deN Berg kan iemand dat aanpassen? Dank, sorry Jos en dank voor het opmerkzaam maken zaterdag 👏 Ter plekke zaten we ook nog te denken aan Pacifische Eider ondersoort V-nigrum maar vonden dat toen misschien nog wel te veel van het goede maar borealis zou natuurlijk minder verrassend zijn.
Eider · 15-02-2025 · Texel ter hoogte van het Wagejot · Max Berlijn
Max Berlijn · 21 februari 2025 05:26, gewijzigd 21 februari 2025 05:33
Menno van Duijn · 21 februari 2025 12:15, gewijzigd 21 februari 2025 12:17
Opmerkelijk is echter dat wat bij Eider een donker bovendeel van de kop is, is bij deze vogel licht. Met de combi orangje snavel, welk al meer een zwelling heeft tov de andere man eider, kan alvast de hybride kaart er bij worden gelegd. Het postuur oogt ook wat meer gedrongen.
Max Berlijn · 21 februari 2025 13:03
Ik zou hem juist forser willen omschrijven. Ik heb nog een filmpje.
Jan Hein van Steenis · 21 februari 2025 13:26
Fred Visscher · 21 februari 2025 14:00
Vincent van der Spek · 21 februari 2025 20:33, gewijzigd 21 februari 2025 20:35
Zie figuur 2C en 6 in Hellquist (2014).
Max Berlijn · 22 februari 2025 00:58
Je komt er dus niet echt uit? Kreeg even hoop. De snavelkleur van deze vogel was voor wat betreft de punt teruglopend tot de helft meer oranje/geel als op de linkjes van gelijkende beesten.
Max Berlijn · 22 februari 2025 22:04, gewijzigd 22 februari 2025 22:11
Hierbij nog een plaatje van het neusgat en de opvallende pootkleur. In mijn appgroepje konden meerdere borealissen gevonden worden met meer oranje kleurige poten (zoals deze vogel dus ook heeft) dan het meer groene bij mollissima.
Max Berlijn · 26 februari 2025 05:46
Hier nog een stukje film.
George Sangster · 26 februari 2025 12:10, gewijzigd 26 februari 2025 12:56
De variatie bij Eiders is boeiend maar geeft bij de Atlantische populaties onvoldoende steun om ondersoorten te onderscheiden. Voor een overzicht zie:
Sangster, G, Collinson, M, Crochet, P-A, Kirwan, GM, Knox, AG, Parkin, DT & Votier, SC 2016. Taxonomic recommendations for Western Palearctic birds: 11th Report. Ibis 158: 206–212. Andere link naar het artikel.
Het is wel verstandig om alert te zijn op het Pacifische taxon v-nigrum, dat o.a. in Noorwegen is vastgesteld, en er een andere balts op na houdt dan 'onze' Eiders. Het onderstaande artikel documenteerde zowel kwalitatieve als kwantitative verschillen in balts repertoire.
McKinney, F 1961. An analysis of the displays of the European Eider Somateria mollissima mollissima (Linnaeus) and the Pacific Eider Somateria mollissima v. nigra Bonaparte. Behaviour Suppl. 7.
Een directe link naar het artikel is niet mogelijk, maar als je deze url knipt en hier in plakt, krijg je toegang tot een pdf.
Fred Visscher · 26 februari 2025 14:35, gewijzigd 26 februari 2025 14:37
Die Pacifische zie ik zelf toch wel duidelijk als een aparte soort! Jongstleden heb ik nog aandacht besteed aan Pacifische Eider op mijn FB-site (niet alleen de balts is anders zeg maar..). Voor de man geldt dat de snavel oranje-kleurig is maar ook hebben ze dezelfde zwarte V als Koningseider aan de onderzijde van de kop en zijn ze echt veel groter! Een paar weken geleden bezocht ik de enige kweker van de soort in NL en zie hier wat voorbeelden van wat mannetjes en hier twee adulte vrouwtjes en tot slot een eerste winter man die overigens op deze leeftijd ook al een smalle vorm van het zwarte V teken laten zien.
George Sangster · 27 februari 2025 00:08
Hoog tijd voor een ID-artikel in DB!
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.
Forum spelregels
Dutch Birding Association beoogt met het forum in de fotogalerij de lezer een platform te bieden waarop informatief en inhoudelijk gediscussieerd kan worden over zeldzame en schaarse vogels. Het forum staat daarmee in het verlengde van het (semi-) wetenschappelijke karakter van het blad Dutch Birding.
Om het gebruik van het forum in goede banen te leiden, heeft Dutch Birding de volgende regels opgesteld: de moderatoren kunnen reacties verwijderen die
- een degelijke onderbouwing van de determinatie missen
- als beledigend of kwetsend kunnen worden ervaren door andere forumgebruikers
- off-topic zijn
- spam of reclame bevatten
- zij beschouwen als trolling
Auteurs die zich niet houden aan de bovenstaande regels krijgen een waarschuwing en bij herhaling van het overtreden van bovenstaande regels behoudt het DBA bestuur zich het recht voor om het account van de auteur te blokkeren.
De moderatoren hebben het recht om zonder opgaaf van reden, onder verwijzing naar de spelregels, reacties te verwijderen.
Erger je je aan het trollen van anderen, realiseer je dan dat met niet-reageren cq doodzwijgen het trollen het snelst stopt. Reageer niet! Sein de moderatoren in via foto@dutchbirding.nl, zodat zij gepaste actie kunnen ondernemen.