Leuk! Ik kon hem gisteren in vlucht gemakkelijk oppikken, waardoor een net te laat gearriveerde vogelaar hem toch nog te zien kreeg.
Canadese Kraanvogel · 09-11-2024 · Groß Heseper Moor, Niedersachsen, Duitsland · Thijs Glastra
Jan Hein van Steenis · 18 november 2024 11:52
Arnoud B van den Berg · 19 november 2024 08:17
Wat zou de waardering zijn als het een Jufferkraanvogel betrof met asymmetrische vleugelbeschadigingen zoals op deze foto bij de Kraanvogels links en rechts van de Canadese? Sowieso afwijzen op datum, vermoed ik.
Julian Overweg · 19 november 2024 09:36
@Arnoud: ik ben eigenlijk wel benieuwd in welke categorie zo'n geval dan zou belanden. Met het categorieënsysteem zou het een stuk duidelijker/transparanter moeten zijn geworden ?
Arnoud B van den Berg · 19 november 2024 10:22
Het aardige van de tot nu toe enige Nederlandse Sandhill was dat hij in een streep van Shetland naar Lauwersmeer vloog om vervolgens nooit meer op een andere plek op te duiken.
Nu vertoont de soort hier een heel ander voorkomen door maandenlang rond dezelfde plekken te blijven hangen (Z-Noorwegen, Denemarken en nu Duitsland).
Jan Hein van Steenis · 19 november 2024 18:17
Ik vind deze dan juist een stuk aardiger (behalve misschien dat hij 5 km te ver naar het zuidoosten blijft rondhangen), haha!
Julian Overweg · 20 november 2024 11:03
Ik denk niet dat we van dwaalgasten met afwijkend trekpatroon kunnen verwachten dat ze, zodra in Europa beland, ineens allemaal een voor ons wél logisch trekpatroon gaan vertonen.
Dat dit geval geaccepteerd wordt zou ik daarom ook geen goede reden vinden om het Nederlandse geval te herzien.
David Uit de Weerd · 20 november 2024 12:24
Julian, waarom zou het 1991-geval eventueel herzien moeten worden? Een beter geval ga je niet krijgen.
Bert de Bruin · 20 november 2024 18:59
Julian, wat is een dwaalgast met een afwijkend trekpatroon? Ik word duizelig als ik die zin lees...
Julian Overweg · 20 november 2024 21:48, gewijzigd 20 november 2024 22:07
Hoi David en Bert,
Het is inderdaad niet echt duidelijk geworden wat ik wilde zeggen. Poging twee:
Ik denk niet dat we van dwaalgasten met afwijkend trekgedrag (in dit geval - mogelijk- naar West in plaats van naar Zuid) kunnen verwachten dat ze, zodra in Europa beland, ineens allemaal trekgedrag gaan vertonen dat wél past binnen onze verwachtingen.*
Dat dit geval geaccepteerd wordt zou ik daarom ook geen goede reden vinden om het Nederlandse geval te herzien. ;) **
* Deze Canadees heeft lange tussenstops; dat kan als minpunt gezien worden voor een wilde vogel. Bij een Jufferkraanvogel die in een 'verkeerde' maand opduikt kan de timing een minpunt opleveren. Ik vraag me af in hoeverre we van vogels die in een voor hun onnatuurlijke situatie terechtkomen, door bijv. ergens een defect in het navigatiesysteem te hebben, mogen verwachten dat ze zich gedragen op een manier waarvan wij hebben besloten dat 'ie natuurlijk is.
** Knipoog toegevoegd. We vinden het Nederlandse geval goed maar wat als vanaf nu de Canadese Kraanvogels die hier opduiken zich gedragen als de huidige vogel; moet dan het Nederlandse geval opnieuw onder de loep genomen worden omdat het gedrag dan inmiddels afwijkt? Lijkt mij niet en het was dus niet serieus bedoeld, maar wilde de boel even omdraaien. Een Jufferkraanvogel in een 'verkeerde' maand, maar zonder tekenen van ontsnapping, zou m.i. gewoon aanvaard kunnen/moeten worden.
Jan Hein van Steenis · 20 november 2024 22:41, gewijzigd 20 november 2024 22:50
Dat kraanvogels wekenlang op dezelfde fourageerplek verblijven, ook op trek, is juist helemaal niet uitzonderlijk.
Jan Hein van Steenis · 21 november 2024 12:53
Vandaag weer gezien in de buurt van de "oude plek" in het Groß Heseper Moor.
Het goede nieuws voor eventuele twitchers is dus dat de kou en het vandaag iets betere weer hem niet hebben laten vertrekken.
Folkert Jan Hoogstra · 21 november 2024 13:36
Eens met Julian dat de Jufferkraan van Voorst gewoon geaccepteerd had moeten worden en dat daarvoor geen argumenten hadden moeten worden gebruikt die voor andere soorten ook niet gelden.
Jan Hein van Steenis · 22 november 2024 14:11
Ook vandaag nog aanwezig. Ik dacht vanmorgen dat hij wel eens zou kunnen vertrekken (hier een dik pak sneeuw), maar er ligt volgens de foto's geen sneeuw in het Groß Heseper Moor.
Julian Overweg · 23 november 2024 15:07, gewijzigd 24 november 2024 20:31
@Jan Hein: "Dat kraanvogels wekenlang op dezelfde fourageerplek verblijven, ook op trek, is juist helemaal niet uitzonderlijk."
Het lastige aan statusbeoordeling op basis van gedrag is dat je het vaak op twee tegengestelde manieren kan uitleggen.
Is een Jufferkraanvogel in de 'verkeerde' maand een dwaalgast waarbij de navigatie in de war is (eerst hier terechtgekomen en daarna vreemd blijven ronddwalen) of een escape vanwege hetzelfde argument (dwaalt vreemd rond)?
Is een Indische kievit die met een rotgang dwars door Europa vliegt overduidelijk een wilde vogel want een 'huisdier' zou dat niet kunnen? Of is het een per ongeluk ontsnapte vogel in paniek die de hoek van de volière probeert terug te vinden waar z'n vrouw op het nest zit?
Wim Wiegant · 23 november 2024 15:38, gewijzigd 23 november 2024 15:55
De quote van het jaar, over de eerste Indische Kievit van Nederland, die achtereenvolgens Kroatië, Duitsland, België en Nederland aandeed - zie de reactie van Julian Overweg hierboven:
"(...) Of is het een per ongeluk ontsnapte vogel in paniek die de hoek van de volière probeert terug te vinden waar z'n vrouw op het nest zit?"
Veel beter kan het echt niet...!
Julian Overweg · 24 november 2024 20:47
Dank voor de waardering, Wim! 😉
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.
Forum spelregels
Dutch Birding Association beoogt met het forum in de fotogalerij de lezer een platform te bieden waarop informatief en inhoudelijk gediscussieerd kan worden over zeldzame en schaarse vogels. Het forum staat daarmee in het verlengde van het (semi-) wetenschappelijke karakter van het blad Dutch Birding.
Om het gebruik van het forum in goede banen te leiden, heeft Dutch Birding de volgende regels opgesteld: de moderatoren kunnen reacties verwijderen die
- een degelijke onderbouwing van de determinatie missen
- als beledigend of kwetsend kunnen worden ervaren door andere forumgebruikers
- off-topic zijn
- spam of reclame bevatten
- zij beschouwen als trolling
Auteurs die zich niet houden aan de bovenstaande regels krijgen een waarschuwing en bij herhaling van het overtreden van bovenstaande regels behoudt het DBA bestuur zich het recht voor om het account van de auteur te blokkeren.
De moderatoren hebben het recht om zonder opgaaf van reden, onder verwijzing naar de spelregels, reacties te verwijderen.
Erger je je aan het trollen van anderen, realiseer je dan dat met niet-reageren cq doodzwijgen het trollen het snelst stopt. Reageer niet! Sein de moderatoren in via foto@dutchbirding.nl, zodat zij gepaste actie kunnen ondernemen.