BirdWeather PUC

Wim Wiegant  ·  9 juni 2024  22:23, gewijzigd 9 juni 2024  22:28

Wim, ik ben inmiddels half doof aan één oor, dus ik heb een en ander met bovengemiddelde belangstelling gelezen.
Maar wat is een neurale motor, zoals in de omschrijving van het apparaat staat aangegeven...?

Wim Nap  ·  10 juni 2024  09:07, gewijzigd 10 juni 2024  09:07

@Wim.  dat is een vertaald stukje tekst van de fabrikant. Het gaat om een NPU (Neural Processing Unit), de facto een deep learning processor/AI accelerator. 

Marc Plomp  ·  10 juni 2024  09:20

Ha Wim,

Mijn ervaring is dat het apparaat er nog wel eens naast zit, contactroep van pimpels wordt gelezen als matkop. Die zit hier op Texel toch echt niet (tenzij......) Ook verre grouwe ganzen werden kraanvogels. Toch pikt hij er wel een keer een echte kraanvogel uit. Zelf ervaar ik dus als nadeel dat je zelf de determinatie niet kan afwijzen, waar moet ie dan van leren? Ook is het batterij gebruik erg hoog. 

Kevin Vanhauter  ·  10 juni 2024  13:17

Wim, wat bedoel je juist met de fluffy bunny :-) beginnende vogelaar

Maarten Wielstra  ·  10 juni 2024  13:54

Als die dingen populair worden onder dagjesmensen komen er wel veel vage claims bij op waarneming.nl, in dit stadium van onderontwikkeling. Dat zou dan wel weer wat leuke uilen kunnen op gaan leveren, zoals Dwergooruil. Of ondertelde tuinvogeltjes met primitieve geluiden zoals Humes Bladkoning. Ergens las ik ook dat gebruik van deze of een dergelijk apparaat inderdaad erg nuttig bleek voor veldonderzoek. Herinner me niet meer de details, maar het werd gebruikt voor het monitoren op geluid van een zeldzame diersoort in een potientieel geschikt regenwoud (Patrijsje ofzo?).

Jacob Lotz  ·  10 juni 2024  14:42, gewijzigd 10 juni 2024  14:45

Gave tool met een wat mij betrefd waardevolle toepassing van AI! Als ik het goed begrijp is een neural engine een stuk hardware gelijk aan een processor dat specifiek gebouwd is om de niet lineare functie die geconstrueerd word met neurale netten zo efficienter te evalueren.

Er ook alternatieven voor het gereviewde apparaat. Afgelopen mei werd ik gewezen op het open source alternatief Chirpity. Daarmee is het mogelijk om gemaakte opnames te analyseren. Je gebruikt gewoon je eigen recorder en voert de analyse op de computer uit. Het heeft twee modellen, het Birdnet model en een specifiek Nocmig model.

Ik heb twee situaties getest. De eerste test was een nocmig opname. Hier zorgden lokale beesten voor veel verwarring, maar uilen en overtrekkende beesten (een kwartel bijvoorbeeld) werden correct herkend. Het voordeel was vooral dat de hele analyse in minder dan 15 minuten werd uitgevoerd voor een hele nacht. In de tweede test heb ik de opnames van 2 dagen trektellen bij Nieuwvliet geanalyseerd. Hier vond hij de twee roepende krenten (2x europese kanarie) die wij in het veld zelf hadden opgemerkt en goed op de opname stonden. Gelukkig werden we niet verrast met andere krenten die we niet gehoord hadden. Vooral de lokale nachtegalen gaven hier veel voer voor foute identificatie. In beide gevallen werkte het nocmig model beter.

Wat mij betrefd is het een waardevolle tool, die net zoals andere toepassingen van AI voorzichtig gebruikt moet worden. Het kan een hoop (saai) werk uit handen  kunnen nemen, mits het goed gebruikt wordt. (Ieder zijn ding, maar ik zit het liefst zo min mogelijk achter de computer om geluiden te analyseren.) Het zou mij niks verbazen als dit soort tools over een aantal jaar gebruikt wordt door ervaren en minder ervaren vogelaars.


Wim Nap  ·  10 juni 2024  14:44

@Kevin. Ah! De fluffy bunny is een bijnaam voor de recorders die veel vogelaars bij zich dragen, zo genoemd naar de windstopper die er vaak bovenop zit. Ik weet niet hoe ingeburgerd de term inmiddels is, maar in mijn vogelende vriendengroep is de term algemeen bekend. 

Martijn Verdoes  ·  10 juni 2024  23:22

Hi Wim. Leuke review. 

Ik heb sinds een tijdje ook zo’n ding. Zit er vaak naast wbt determinatie, maar pakt ook wel eens leuke dingen op tijdens nocmig. 

Inmiddels (?) is mogelijkheid om geluiden na te te luisteren in Android-app er wel. En als kleine toevoeging kun je via de usb ook een powerbank aansluiten.

@Marc: in de web applicatie kun je determinaties afkeuren. Het is wel jammer (en gemiste kans?) dat je niet de correcte determinatie kunt aangeven.

Mijn conclusie: vervangt op het moment zeker nog niet de cavia of fluffy bunny, maar is zeker een geinig ding met vooral veel potentie! 

Chris van Rijswijk  ·  16 juni 2024  22:35

BirdWeather PUC: een nieuwe tuinsoort in één dag. Een verslagje


Chris van Rijswijk  ·  12 juli 2024  19:12

Iemand ervaring met Haikubox?

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?