Helmet Vanga · 24-08-2023 · Madagaskar - Marojejy NP · Hugo Moerman

Max Berlijn  ·  1 oktober 2023  08:11

Mooi verhaal, zenuwen op het moment “dat het moet” spelen natuurlijk ook een grote rol bij het vinden van een vogel op het moment dat het wordt uitgelegd. Zelf heb ik daar steeds meer last van..

Hugo Moerman  ·  2 oktober 2023  09:34

Dank Max. Normaal kan ik redelijk de rust bewaren maar als je na een paar keer de vogel niet ziet is het wel echt vervelend. Je weet gewoon niet wat voor kansen je nog meer krijgt over de dag / komende dagen, dus het is gewoon prettig om de vogel gelijk te zien. Overigens kwam het met de Helmet Vanga helemaal goed omdat we die drie keer gezien hebben in vier dagen.

Jan van der Laan  ·  2 oktober 2023  10:51

Iets goed uitleggen is een kunst. Ik zou daar een avondvullend collega over kunnen geven. Goede uitleggers zijn schaars.  De ergste uitleggers zijn degenen die termen gebruiken als 'in die boom daar', 'kijk waar ik naar kijk', maar volledig dichtklappen als je vraagt: 'links of rechts van het pad, links of rechts van de stam?', of niets zeggen (bv Waalse vogelaars hier in NL op bezoek), geen bomen of struikenkennis hebben ('rechts van meidoorn' "meidoorn, wat is dat?', "eik? wat bedoel je?" "onder het esdoornblad, wat is dat een esdoorn?"), of de puriteinen ("wat is dat groene lichtje? kan dat uit?"), of als er sprake is van taalbarriere ("look in ze B-shaped tree" - wij zoeken naar een boom als een B, maar er werd bedoeld V, de gids was Spaanstalig).

De beste uitleggers zijn degene met wat meer inlevingsvermogen dan de gemiddelde vogelaar. Als je het niet snapt, probeer eerst uit te zoomen: wat zie je op de achtergrond wat de ander ook ziet en zoom dan meer op details, ga uit van basiskennis van planten: weet wat een eik is, meidoorn etc, maar verwacht niet dat ze je snappen als je komt met "zit de Grijze Gors nu achter de Aapjesorchis, of het Soldaatje?". Enzovoort enzovoort
By the way: schitterende plaat van een iconische soort!


Diedert Koppenol  ·  2 oktober 2023  12:43

Leuk onderwerp voor een lezing op de DB-dag, Jan!

Ook hier in Engeland was het bij de Yanks weer uitermate frustrerend. Geen uitleg, 'het groene bosje', 'daar in die bramen', 'bij de gele bloemen'... Er waren natuurlijk enorm veel groene bosjes, bramen en gele bloemen!

Na intern mijzelf er erg aan geërgerd te hebben bij de Magnolia Warbler, besloot ik op zaterdag naar de Bay-breasted maar een laserpointer mee te nemen. Iedereen keek mij stomverbaasd aan toen ik de vogel 'pointerde', maar velen uiten erg dankbare woorden op de boot terug en dat het wel een erg handig apparaatje was. 

Jan van der Laan  ·  2 oktober 2023  13:06, gewijzigd 2 oktober 2023  14:28

Hahah herkenbaar. Hier in Nederland: "ja ik heb een laserpointer: hij ligt in de auto!' En mensen die weigeren iets uit le leggen? Die zet ik op een zwarte lijst (die heb ik, ja) en die personen stuur ik een volgende keer de tegenovergestelde kant op (heb ik 1 keer gedaan). 
Zo had ik een keer bij een gors die niet helemaal snel in beeld kwam en zich verstopte in een haag, mijn laserpointer op een plek ervoor gezet en vroeg, links of rechts van de pointer? "Houd je bek!" was het antwoord. Dat soort types dus...Voor mij een reden om mijn laserpointer alleen nog maar te voorschijn te halen als de personen op die zwarte lijst er niet zijn. ;-)

Tjeerd Burger  ·  2 oktober 2023  13:13

Waar kunnen we personen aandragen voor de nominatie beste uitlegger @Jan?

Jan van der Laan  ·  2 oktober 2023  13:27

Sven Valkenburg komt al gauw in me op: legt kort en bondig uit, heeft inlevingsvermogen en legt het desnoods nog een derde of vierde keer uit.
Een andere persoonlijke favoriet is natuurlijk mijn vaste reisgenoot van de laatste 12 jaar: Arjan Brenkman. Komt ook omdat we goed op elkaar zijn ingespeeld. 

Max Berlijn  ·  2 oktober 2023  14:41

ik denk aan een Jonk-Bergkamp relatie Jan?

Jan Hein van Steenis  ·  2 oktober 2023  14:48

Aangezien ik niet de beste persoon ben om beesten in bosjes te vinden zal ik regelmatig zeuren om uitleg. Ik kan overigens behoorlijk pissig worden als de waarnemers besluiten te gaan fotograferen als je nog niks gezien hebt.
Wat mij betreft werkt (vooral bij stilzittende vogels) een telescoop toch echt het beste. In een met rotsen bezaaid landschap is "die duidelijke driehoekige zwarte rots" lang niet voor iedereen te vinden. Een gids die een beetje handig is met een telescoop is een aanwinst!

Bij twitches merk ik regelmatig dat als er dan iemand zo vriendelijk is een uitleg te geven de aanwezige massa zijn mond niet wenst te houden. Maar over het algemeen gaat het in Nederland vrij goed.

Als ik voor de verandering iets vind weet ik het over het algemeen wel aan mijn medevogelaars te laten zien. Ik kan geen afstanden schatten, dus je zal het bij mij met "niet zo heel ver weg" moeten doen, haha!

Overigens kun je met het beperkte gezichtsveld van je verrekijker niet altijd weten dat "die opvallende kale tak" lang niet de enige "opvallende kale tak" is...

Harm Niesen  ·  2 oktober 2023  23:52

Je haalt de woorden uit mijn mond Jan, een voortdurende en overbodige vorm van ergernis. Waarom is een duidelijke uitleg voor het gros van de vogelaars volstrekt onmogelijk? Aan de andere kant: misschien is het logisch dat niet iedereen zich kan meten aan mijn capaciteiten... Goed voor mijn  ego...

Vincent van der Spek  ·  3 oktober 2023  19:44, gewijzigd 3 oktober 2023  19:46

Van dichtbij naar achteren werken met een serie markeringspunten steeds naar de vogel, het is eigenlijk heel simpel.  Dat werkt zelfs uitstekend tijdens excursies met zeer onervaren vogelaars, en tijdens reizen leiden voor groepen (de enkeling daargelaten die echt helemaal nooit iets kan vinden). Maar @Jan ik herken de ergernis wanneer mensen dat niet kunnen! En ook die van mensen die nog geen vlier van een eik kunnen onderscheiden! ;-)

Albert Noorlander  ·  3 oktober 2023  20:18

Ik zoom mijn lens helemaal terug en maak een foto welke ik vervolgens laat zien. Daarop wijs ik aan waar de vogel zit. Werkt snel en efficiënt. 

Wim Wiegant  ·  3 oktober 2023  22:49, gewijzigd 3 oktober 2023  22:54

Ik was in juni ergens waar iemand iets wou aanwijzen.
Iedereen zei: "Niet wijzen...!", maar dat was dan weer omdat de vlinder in kwestie 30 cm van zijn wijsvinger vandaan zat. De vlinder zat er - gelukkig voor de liefhebbers - een uur later nog steeds...

Beetje flauw gelul bij dit onderwerp...
De gefotografeerde vogel moét wel een van de meest spectaculaire vogels van de wereld zijn!  Wat een knaller...!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?