Leuke recensie. Roept bij mij allerlei vragen op.
Ik vraag mij af, is het aantal twitchers in NL (en BE) op een goede manier te bepalen? Het zou leuk zijn om de groei van het aantal twitchers te meten.
Weten we ook hoeveel mensen een twitch (van bijv. een nieuwe voor NL) bezoeken? Heeft iemand ooit wel eens het aantal mensen bij een twitch geteld (op bijv. een hele dag) en vergeleken met het aantal voor die dag ingevoerde waarnemingen van die soort op waarneming.nl? Weet iemand wat de verhouding daartussen is? Is die verhouding constant, of verschillen twitchers van waarneming.nl-vogelaars?
Wat is de meest getwitchte vogel tot nu toe? Zijn er vogels meer of juist minder getwitcht dan je zou verwachten op basis van hun zeldzaamheid en verblijfsduur? Speelt daarbij vooral de locatie of vooral de aantrekkelijkheid/fotogeniciteit van de soort een rol (of andere factoren)?
Hoe definieer je de 'harde kern' (en hoe groot is deze) en hoe de 'mongolenwaaier'? Is het onderscheid daartussen zinvol?
Over de psychologie van twitchen is nauwelijks onderzoek gedaan, over de sociologie ervan nog veel minder.