Ik denk dat je gelijk hebt. Het impliceert wel dat er heel jonge, valide soorten kunnen zijn waarbij de verschillen in verenkleed zo'n simpele basis hebben (e.g. Bonte Kraai) dat je, als je er maar één exemplaar van hebt, eigenlijk niet kunt vaststellen dat je te maken hebt met een valide soort.
Ik moest zelf o.a. aan Canarische Zwarte Scholekster denken. Er zijn meerdere exemplaren bekend. Hun mtDNA bleek onlangs (nagenoeg) identiek te zijn aan dat van onze Scholekster, maar is het dus een kleurvariant van Scholekster? Of kan het toch een jonge, valide soort zijn? Er zijn valide soorten zwarte scholeksters (bachmani, moquini, fuliginosus); sommige scholekstersoorten verschillen ook nauwelijks in mtDNA (unicolor, ostralegus, chathamensis, finschi); en het is wel toevallig dat die zwarte individuen allemaal van Lanzarote, Fuerteventura en hun satelliet-eilandjes kwamen.
Harvey's foto van een melanistische Koolmees deed mij denken aan een soort in Nieuw-Guinea die er best veel op lijkt. Sericornis nigroviridis, is op basis van zijn verenkleed in de jaren '60 beschreven als een nieuwe soort maar is later op basis van maten ontmaskerd als een melanistische Sericornis perspicillatus.