Erg leuk om het op deze manier onder de aandacht te brengen. Het baart mij echter wel wat zorgen dat ondanks de enorme aantallen en ook de in Denemarken erg hoge aantallen nog niet heeft geresulteerd in een waarneming in Schotland, Duitsland, Polen etc. Bij de influx van 2004 die omstreeks 3 november begon werden er op 7 en 8 november al vogels gezien in Schotland en Duitsland. 4 dagen na het begin van de invasie dus. Wij kregen de vogels pas 12 dagen na het begin van de invasie dus wat dat betreft kan het nog steeds. Dit jaar begon de influx op 25 a 26 oktober. 12 dagen later en je zit rond 8 november. Wat overigens wel hoop biedt is het feit dat na een paar dagen van nauwelijks waarnemingen in Denemarken en gister toch weer leuke aantallen zijn gemeld. Zie bijvoorbeeld Dofbasen. Van Bert de Bruin begreep ik dat de Haakbekken toch wel een grote voorkeur hebben voor de bessen van de Wilde Lijsterbes. Afgelopen weekend ben ik al aan het zoeken geweest in Lauwersoog, Beijum en Delfzijl, maar ben eigenlijk alleen in Beijum Lijsterbessen tegen gekomen. Overigens nog een verzoek aan een ieder: voer ook alle Lijsterbessen die je ziet in op waarneming.nl dit maakt het vervolgens makkelijker om de beste plekken een dag later weer te bezoeken. Heel veel succes!
Edit: de grote aantallen die de laatste dagen op dofbasen worden gemeld staan op attempting migration en de enkele die wel op migration staan vliegen richting oost. Gaan alle vogels die nu in noord Denemarken worden gezien weer terug? Ik kan me attempting migration voorstellen als ze de zee over moeten. Ik ben bang dat ze weer terug willen naar Zweden :(