Vandaag aantal maal mooi vrij zien zitten. Twee maal horen roepen tijdens tweemaal opvliegen. Spannend beest sowieso! Met dank aan ontdekker en Dave vd Spoel!
Mogelijk geval van Oostelijke Gele Kwikstaart Motacilla tschutschensis in Rhoon, Zuid-Holland
Ed van Boheemen · 9 december 2018 18:06
Anton Duijnhouwer · 9 december 2018 22:05
En dank aan Cornelis en Steven Wytema voor het vangen en ringen. Mét DNA is de determinatie lastig, maar zónder is het kansloos. Helaas duurde het wel wat langer dan gehoopt voordat de vogel zich na loslating weer liet zien. Maar dat is ook allemaal goedgekomen.
Martijn Verdoes · 10 december 2018 00:05
"De lengte van de (langste) achternagel, ook een belangrijk kenmerk, blijkt met 9,6mm kort voor tschutschensis"
Op de afgebeelde foto staat dus - met een lengte van minder dan 9mm - de kortste achternagel? Of zie ik iets over het hoofd?
Max Berlijn · 10 december 2018 13:19, gewijzigd 10 december 2018 13:22
Volgens mij moet je de kromming meerekenen Martijn en daardoor wordt die dus langer (9,6 blijkbaar) dan optisch op de meetlat op de foto (niet mijn eigen vindingrijkheid, dit, maar bij navraag).
Cornelis Fokker · 10 december 2018 13:35
De kromming meet je niet mee, maar de 9,6mm is wat overdreven inderdaad. Had die waarde van iemand overgenomen, maar het is denk ik ongeveer 9,2mm. Let wel: het puntje van de nagel is gebroken. Overigens maakt dit verschil in waarde verder niet uit wat betreft de range van oostelijke/westelijke.
Koen Stork · 10 december 2018 14:30
Douwe Hoekstra · 11 februari 2020 22:19
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.
Forum spelregels
Dutch Birding Association beoogt met het forum in de fotogalerij de lezer een platform te bieden waarop informatief en inhoudelijk gediscussieerd kan worden over zeldzame en schaarse vogels. Het forum staat daarmee in het verlengde van het (semi-) wetenschappelijke karakter van het blad Dutch Birding.
Om het gebruik van het forum in goede banen te leiden, heeft Dutch Birding de volgende regels opgesteld: de moderatoren kunnen reacties verwijderen die
- een degelijke onderbouwing van de determinatie missen
- als beledigend of kwetsend kunnen worden ervaren door andere forumgebruikers
- off-topic zijn
- spam of reclame bevatten
- zij beschouwen als trolling
Auteurs die zich niet houden aan de bovenstaande regels krijgen een waarschuwing en bij herhaling van het overtreden van bovenstaande regels behoudt het DBA bestuur zich het recht voor om het account van de auteur te blokkeren.
De moderatoren hebben het recht om zonder opgaaf van reden, onder verwijzing naar de spelregels, reacties te verwijderen.
Erger je je aan het trollen van anderen, realiseer je dan dat met niet-reageren cq doodzwijgen het trollen het snelst stopt. Reageer niet! Sein de moderatoren in via foto@dutchbirding.nl, zodat zij gepaste actie kunnen ondernemen.