We wisten alle terzake doende telefooncellen en met een kwartje hoorde je dan “met Nel Eigenhuis”... De voorloopster van de vogellijn... Zo had Klaas dat briljant bij elkaar bedacht!!!
Klaas kende een “klein rondje Nederland” en een “groot”... onder werktijd...
klein : Noord Holland, Zuid Holland, Utrecht, Flevoland (toen nog geen provincie).
groot: alle andere provincies er bij!!!
September ‘80 kwam ik Klaas voor het eerst tegen op de Maasvlakte...
Met een oranje Mercedes, overgenomen van de vader van Eef Kieft, aldus Eric Bos...
Hij zat!!! Met zijn Beck Kassel een paapje te bekijken en vroeg zich af of het een sibrobotap zou kunnen zijn...
Ik wist al wel wat een robotap was, wist inmiddels ook dat Azie bestond...
De connectie deed me duizelen!!! Klaas werd mijn voorbeeld!!!
Klaas duwde me ook een nummer van British Birds onder mijn neus met een artikel over semipalmated sandpiper... Wat een inspiratie!!!
Dit was een week voor de eerste bairds strandloper voor Nederland...
Augustus ‘81 trof ik Klaas wederom op de maasvlakte, we keken naar een slangenarend... toen nog beetje zeldzaam...
Waarna hij Paul Schrijvershof en mij mee nam voor een rondje Nederland...
zwarte ooievaar, koereiger... we zagen die dag meer nieuwe soorten dan in jaren daarvoor en hij bracht ons ‘s avonds laat weer terug naar Oostvoorne!!!
Mijn moeder maakte nog een hapje eten en dan reed Klaas diep in de nacht weer naar Aalsmeer... geen moeite teveel om te inspireren!!!
Klaas was ook kleurenblind... Eus v/d Burg had destijds een groene toyota corolla... We zijn met klaas onderweg en voor ons rijdt een rode toyota corolla... Klaas zegt vervolgens “jongens” Eus is er ook al...
dat zei hij altijd “jongens!!!”