Had het geluid ter discussie gesteld op xeno_canto en zie nu pas dat er twee commentaren zijn, van Bram Piot en Christoph Zockler, die hierin eveneens een Ralreiger herkennen: http://www.xeno-canto.org/forum/topic/16359
Arnoud B van den Berg 路 31 augustus 2016 21:03
Had het geluid ter discussie gesteld op xeno_canto en zie nu pas dat er twee commentaren zijn, van Bram Piot en Christoph Zockler, die hierin eveneens een Ralreiger herkennen: http://www.xeno-canto.org/forum/topic/16359
Jan Hein van Steenis 路 31 augustus 2016 22:20
Leuk! Klinkt inderdaad goed.
Jelle Scharringa 路 1 september 2016 09:01
Fantastisch Arnoud! Wat een tuinsoort. Ik ben nooit verder gekomen dan de Roerdomp.
Maarten Wielstra 路 1 juni 2024 03:14, gewijzigd 1 juni 2024 03:18
Beetje late reactie, maar ik vind het eigenlijk helemaal niet zo goed klinken voor Ralreiger. Althans, voor zo ver ik heb vergeleken met referenties. Als ik vergelijk met de aangehaalde referentie opname bij het CDNA geval, klopt m.i. zowel klank als sonogram in ieder geval onvoldoende voor een goede match. Op sonogram valt bij het NL dier bijvoorbeeld op dat er veel meer nadruk ligt op een stijgende aanzet van de roep. Op gehoor issie (mogelijk daardoor) meer stijgend. Het derde en laatste roepje klinkt wel wat meer dalend, maar heeft op sonogram alsnog meer aanzet en een meer geleidelijke afdaling (krommend) dan de roepjes van de referentie opname.
Wat het anders zou moeten zijn zou ik ook niet weten. Mogelijk een Ransuil met een muis in zijn bek, een marter of iets anders waar je niet direct aan zou denken.
Wellicht krijg ik nu een andere Ralreiger opname voorgeschoteld die wel perfect matcht met de Santpoort vogel. Ik leer graag bij en het is niet mijn bedoeling om de romantiek van een leuk geaccepteerd geval te verpesten of aan de deskundigheid van de CDNA te twijfelen.
Kortom, ik hoor graag de argumenten waarom de vogel als Ralreiger is aanvaard.
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.
Dutch Birding Association beoogt met het forum in de fotogalerij de lezer een platform te bieden waarop informatief en inhoudelijk gediscussieerd kan worden over zeldzame en schaarse vogels. Het forum staat daarmee in het verlengde van het (semi-) wetenschappelijke karakter van het blad Dutch Birding.
Om het gebruik van het forum in goede banen te leiden, heeft Dutch Birding de volgende regels opgesteld: de moderatoren kunnen reacties verwijderen die
Auteurs die zich niet houden aan de bovenstaande regels krijgen een waarschuwing en bij herhaling van het overtreden van bovenstaande regels behoudt het DBA bestuur zich het recht voor om het account van de auteur te blokkeren.
De moderatoren hebben het recht om zonder opgaaf van reden, onder verwijzing naar de spelregels, reacties te verwijderen.
Erger je je aan het trollen van anderen, realiseer je dan dat met niet-reageren cq doodzwijgen het trollen het snelst stopt. Reageer niet! Sein de moderatoren in via foto@dutchbirding.nl, zodat zij gepaste actie kunnen ondernemen.
Dutch Birding is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en je te informeren over het gebruik daarvan op de site. Dutch Birding gebruikt cookies en soortgelijke technieken voor de volgende doeleinden: het optimaliseren van de website, het gebruik, beheer en gericht kunnen tonen van advertenties, de integratie van social media, het verzamelen en analyseren van statistieken.
Voor een aantal van bovenstaande punten is het vastleggen van bezoekersgedrag noodzakelijk. Ook derde partijen kunnen deze cookies plaatsen, zoals bijvoorbeeld het geval is bij embedded video's van YouTube.