DBA avant la lettre?

Max Berlijn  ·  6 november 2014  18:17

Super, meer van dit!!

Albert de Jong  ·  6 november 2014  20:44

De website van het Ornithologisch Erfgoed waar Gerard naar verwijst in de eerste alinea is: https://www.sovon.nl/orni...

Wietze Janse  ·  6 november 2014  21:33

Bedankt Albert, heb de link in het verhaal verwerkt.

Peter Lindenburg  ·  7 november 2014  18:16, gewijzigd 7 november 2014  18:19

bij de jeugdbond (JNM in mijn geval) deden we op kamp 's avonds aan 'kisten', dat is het voorlezen van een soorttekst (in mijn tijd van de Lars Jonsson) en kijken wie het eerste de soort raadt. Zou het woord 'kisten' van Jan Kist Afstammen?

Gijsbert van der Bent  ·  7 november 2014  19:55

Ongetwijfeld Peter!

Ben Gaxiola  ·  7 november 2014  22:42

Klopt. In mijn njn-tijd deden we het nog met "de Kist".

Gijs Woldhek  ·  8 november 2014  00:03

DE KIST.. Best wel duur 25 gulden of zoiets als ik me goed herinner. Meteen kaft eraf halen en hop, in het rood gedrukt op de harde grijze ondergrond.

Otto L. de Vries  ·  8 november 2014  20:14, gewijzigd 8 november 2014  20:15

Ja , dat kisten deden wij ook wel als ergens op vakantie waren in de avond uren bijvoorbeeld . Leuke bezigheid was dat.

Jacob Lotz  ·  12 november 2014  11:20

Kisten is nog steeds een traditie binnen de NJN. Nu alleen met de anwb of als expert level de dunne Van Duivendijk.

Ed Veling  ·  15 november 2014  20:07

De opmerking "Beste Jantje" slaat op de aanhef van brieven van Jac.P. Thijsse aan de nog 14-, 15-jarige Jan Kist over mogelijke zeldzaamheden die Jan toen gezien zou hebben en welke waarnemingen hij naar Thijsse stuurde. Thijsse nam die op als ingezonden brieven in "De Levende Natuur". Ik weet niet meer hoe ik dat weet, of via Swaab, of via Kist zelf. In Voous "In de ban van vogels" (1994), p. 300, wordt daar naar gerefereerd (bijvoorbeeld "De Levende Natuur", vol. 31, pag. 32 (1926) over een waarneming van vier Grijze Gorzen). Kist werd in die brieven waarschijnlijk op milde toon door Thijsse terecht gewezen. Zo gaat ongeveer het verhaal. Dus als Waldeck dat zegt bedoelt hij waarschijnlijk op het feit dat Kist geen fouten/flaters (meer) mag maken. Kist vatte zijn spectaculaire/onwaarschijnlijke jeugdwaarnemingen ook zelf samen als "Beste Jantje"-waarnemingen.

Pim Waldeck  ·  2 december 2014  11:16

Door: Pim Waldeck, dinsdag 2 december 2014 De onbekende man op rechts op de foto van Kooijmans van de excursie op Texel in 1955 is de Haagse huisarts Jan Prins. Kon ook nogal eens een Nogmaareendje zien!

Gijsbert van der Bent  ·  2 december 2014  13:09

Dezelfde Jan Prins die in 1962 in duingebied Berkheide een Zwarte Ooievaar fotografeerde? Foto in De Vogels van Katwijk. Vonden wij toen (1996) al een heel stoere foto uit de oude doos. Is het nog steeds natuurlijk.

Max Berlijn  ·  2 december 2014  20:47, gewijzigd 2 december 2014  20:50

In de begin jaren tachtig kwam ik samen met Oscar Endtz vaak op het Zuiderhavenhoofd van Scheveningen. De zeetrektellers onder aanvoering van Frank Janss?en voerde hier het bewind. Ik herinner me ook dat ik daar Karel Ente soms tegenkwam (ontdekker van de eerste twitchbare Schreeuwarend in de Kijfhoek, zelf niet naar toegegaan, pas bij Domburg goed gekomen). Mijn vraag is het volgende; Ik kwam ook een oudere vogelaar tegen vaak met een zelfde soort regenjas als op de foto met een kleine duidelijk indische vrouw (die ook naar vogels keek). Heeft iemand een idee wie dat kan zijn geweest?

Albert de Jong  ·  19 december 2014  11:51

Een update vanuit de AKN over het project is hier te vinden: https://www.sovon.nl/nl/a...

Gijsbert van der Bent  ·  19 december 2014  15:40, gewijzigd 19 december 2014  15:45

Max, bedoel je Karel Bezemer? Ook bekend van kloeke boeken over de marine in Nederlands Indiƫ.

Max Berlijn  ·  19 december 2014  17:55, gewijzigd 20 december 2014  09:29

Hmm zou kunnen, plaatje van hem ergens? Edit; plaatje gevonden in Voous, hij had geen snor. Het was een ietwat grote lijzige man.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?