Mantsjoerije, China: kraanvogels en de laatste (?) Jankowski's Buntings

Justin Jansen  ·  14 juni 2010  22:30

He gelukkig eindelijk eens een juiste mix van Engelse en Nederlandse namen!

Gijsbert van der Bent  ·  16 juni 2010  21:37

Spannend verhaal, inclusief echte cliffhangers (is er een Nederlandse term hiervoor?)!

Ben Wielstra  ·  3 juli 2010  22:20

Stoer verhaal. Doen jullie nog ergens verslag van Happy Island en Beidaihe?

Bram ter Keurs  ·  6 juli 2010  11:07

Misschien nog een kort verslag, Ben. Als we een keer tijd hebben. Dat zal dan wel op een van de bekende plekken terecht komen (fatbirder of zo).

Max Berlijn  ·  7 juli 2010  17:04, gewijzigd 7 juli 2010  17:16

Gaaf verhaal. Ik ben een aantal jaren eerder nabij die plek geweest zie hiervoor mijn verslag: http://77.167.75.191/doc/doc00016.pdf Toen ik er was (later in het jaar) vertelde ze dat ze geen goede regens hadden gehad vanaf 1998. Dit had er toen voor gezorgd dat Bear's Pochard onvindbaar was. Hoe was dat bij jullie? Gelukkig heb ik de soort (1 man tussen Tafeleenden) een aantal jaren later op een andere plek in China gevonden. Groet Max

Rik Beukers  ·  8 juli 2010  00:09

Dag Max, Er leek voldoende water in het gebied te zijn. Het aantal eenden was in ieder geval goed met vooral mooie aantallen Siberische Taling. En in de periode dat we er waren regende het ook nog flink. Maar Bear´s Pochard schijnt daar sowieso moeilijk te zijn. Jesper was voor de 6e of 7e keer in het gebied en heeft geloof ik alleen in 2009 enkele vogels gezien. Bear´s Pochard was voor veel deelnemers na Jankowski´s Bunting de belangrijkste targetsoort.

Max Berlijn  ·  26 juli 2010  11:32, gewijzigd 26 juli 2010  11:57

Ha Bram en Rik, Ik kreeg dit weekend Birding Asia in de bus met het stukje van Martin Hale over de Jako Bunting. Als ik zijn plaatje zie hebben jullie dezelfde vogel gefotografeerd. Het gaat inderdaad echt heeeel slecht met deze soort. Jullie plek is de enige te bereiken plek waar je de soort kan zien (slechts 7 zingende mannen in 2010!! zoals jullie al stelde) een/de andere plek waar er in 2006 43 zijn gerapporteerd (Keerqin) lijkt te gaan om Meadow Buntings een veel erop lijkende soort als je niet goed in de materie zit Is dit de plek waar jullie voor niets zochten?. Dan is er nog een plek genaamd Dagang Forestry waar er 15 paar zijn gezien in 2006 maar daarna is er niemand meer geweest. Helaas heb ik de exacte naam van mijn plek (3 ex in 2005) niet genoteerd (in mijn verslag noem in het Baicheng omdat het niet al te veel rijden uit die plaats was). Ik herrinner me ook een plek vlak daarbij waar wij ook de de Grote Trappen zagen. Ik veronderstel eigenlijk dat het dezelfde plek als jullie was landschappelijk lijkt het er erg op. Groet Max

Bram ter Keurs  ·  27 juli 2010  23:37

Ha Max, wij zijn inderdaad ook op een plek geweest waar volgens de geruchten van 'Chinese officials' tientallen vogels zouden zitten, maar daar bleken veel Meadow buntings (ca 45) aanwezig. In mijn notitieboekje heet die plek Horchin, maar ik zal nog eens nagaan of dat wel klopt. Ik weet vrij zeker dat Martin en ik een andere vogel hebben gefotografeerd. Terwijl Martin aan het fotograferen was, vonden Rik en ik deze vogel met een vrouwtje een kleine 400 meter verderop. Op deze plek inderdaad 7 vogels. Dit is een reservaat voor Demoiselle crane en hier zagen we ook een aardige club Grote trappen. Treurige verhalen, deze en van de situatie van de Lepelbekstrandloper wordt je ook niet vrolijk. Groet, Bram

Jean-Sébastien Rousseau-Piot  ·  2 september 2010  14:14

Hi everybody. I'm very surprised to learn that Jankowski's Bunting is now so rare! I visited Xianghai in may 1998 and we had about 20 birds on 15th. We estimated the density to be 10 singing males for 1 km2 in steppe grassland. Great Bustard was present on the same spot. We also observed several birds in a completely different habitat: on bare ground in a kind of poplar plantation close to a bushy area. But there, no singing bird. Absolutely sure they were Janko with their typical belly patch. From these observations, we estimated at that time that Jankowski's Bunting was quite common in Xianghai NP. Maybe interesting to note: we only had 5 Meadow Buntings in Xianghai during our 2 days visit. This species could be a concurrent since it seems now more common in the area ? We also had 8 distant Baer's Pochards and 1 more cooperative pair that was quite close. But I remember they were very difficult to find. Jean-Sébastien Rousseau-Piot

Bram ter Keurs  ·  29 november 2011  15:46

Een aanvulling: de plek waar volgens zeggen van Chinese officials tientallen vogels zouden zitten, ook wel aangeduid als Keerqin, is volgens mijn informatie deze plek: http://observado.org/waarneming/view/48308854

Remco Hofland  ·  15 mei 2013  18:07

Op 8 mei 2013 bezochten Ies en Hannah Goedbloed en ik met een lokale Chinese gids een plek voor Jankowski's Bunting 2 uur rijden van Xianghai. Hier vonden we in een omheind stukje beschermd habitat (bloeiende Siberian Apricot met eronder uitbundig groeiende grassen) eenvoudig c 8-10 vogels, met buiten het hek (ook bloeiende Siberian Apricot maar met sterk begraasde ondergroei) nog 'ns c 10 vogels. Binnen het hek stond een Chinese videograaf maar ondanks aansporingen van de lokale gidsen vonden wij het niet nodig het reservaat te betreden. Geregeld kwamen zingende mannetjes uit zichzelf erg dichtbij zitten. In het (Red-crowned Crane?) reservaat rond Xianghai vonden we ook enkele plekken met bloeiende Siberian Apricot (zonder ondergroei) maar daar konden we geen JB vinden. Dit kan te maken hebben gehad met het feit dat op 8 mei bleek dat na 8.30 uur de (zang)activiteit van JB drastisch afnam en we de andere plekken later op de dag afzochten. JB is extreem bedreigd en verdient wrsch helaas terecht het predikaat Critical. Op 18 mei a.s. start een grootschalige survey in Jilin/Inner Mongolia, die hopelijk nieuwe plekken oplevert en publiciteit binnen China. Voor liefhebbers heb ik de contactgegevens van de Chinese gids (die overigens per dag € 165 pp rekent). Op loopafstand van ons hotel in Xianghai waren (broedende) Red-crowned en White-naped Crane en Oriental White Stork te bewonderen, terwijl behalve de adembenemende scenery ook soorten als Baikaltaling en Bronskopeend, veel Amoervalken, Grey-headed Lapwings en Oosterse Vorkstaartplevieren ons hart stalen. Een aanrader! NB Vanwege beperkte tijd hebben we Tumuji niet bezocht en ook konden we geen Jufferkraan of Grote Trap vinden (alleen een veer van de laatste).....

Remco Hofland  ·  15 mei 2013  18:14

NB Rond Xianghai zagen we ook geregeld Meadow Bunting (Weidegors) die, evenals andere gorzen zoals Dwerg- en Maskergors op trek leken (het moerassige habitat leek mij geen broedgebied voor deze soort) terwijl we in de heuvels ten noorden van Bayun Huxu in een vallei een zingende man Meadow Bunting vonden - wel geschikt broedhabitat. Op de plek van de JB naast JB echter alleen Dwerggorzen, ongetwijfeld trekkers.

Bram ter Keurs  ·  16 mei 2013  11:29

Mooi Remco, dan hebben we het - als ik het goed begrijp - toch al weer over drie plekken: Tumuji, Tuquan (zie de fotogalerij wereldsoorten) en een plek 2 uur rijden van Xianghai.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?